Teitur: Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Teitur, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Teitur: Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Anmeldt af Morten Yde Søndergaard | GAFFA

Den 34-årige færøske skjald Teitur Lassen har siden debutpladen "Poetry & Aeroplanes" fra 2003 skabt sig en givtig karriere med fire anmelderroste studiealbums inklusive den seneste, "Let The Dog Drive Home", der udkom sidste år. Med blot sit fornavn som sit kunstnernavn er Teitur gennem sin karriere blevet en darling på både den danske og udenlandske musikscene.

Folk i ly for orkan
Trods orkan med vindstød op til cirka 30 meter per sekund var Teitur alligevel i stand til at komme til Aarhus for at give sin intime koncert i Rytmisk Sal i Musikhuset Aarhus. Teitur påpegede det sjove og ironiske ved, at orkanen opstod på Færøerne og på en eller anden mystisk måde havde forfulgt ham til Danmark. Ja, der var lagt op til hygge og masser af grin til aftenens koncert.

Med blot en piano og en akustisk guitar var Teitur parat til at tryllebinde publikum. Med allerede sjove anekdoter inden koncertens start var stilen ligesom lagt: Denne aften skulle ikke blot handle om musikken, men også om de finurlige og sjove historier bag sangene og sangeren selv. Aftenens første nummer var "God, I Have So Many Things To Tell You", der med et yderst blidt klaverspil startede koncerten på bedste vis. Orkanen var glemt, og en aften i selskab med Teitur var først lige begyndt.

Stand-up'eren Teitur
Ved aftenens tredje nummer begyndte det, som jeg vil kalde for stand-up-delen. Herfra kunne man mærke, at Teitur nød at være alene på scenen og ikke have sit band med. Han var løsnet op og var afslappet. Måske lidt for afslappet. Teitur kunne ikke dy sig for de til tider ret platte vittigheder, der nu dukkede op i ny og næ imellem sangene. Ved sangen "Betty Hegdes" fik publikum en længere, men desværre ganske plat historie bag titlens opståen, der forklarede at sangen er et ordspil på den engelske talemåde: To hedge one's best. "Fuck it! Nu er det da kørt helt af sporet", gik det op for Teitur, der nu fik indset, at måske skulle der spilles mere musik og snakkes mindre.

Musikalsk rejse
Men koncerten bød selvfølgelig også på en lang række af Teiturs mest kendte sange fra hans store bagkatalog. "All I Remember From Last Night Is You" og "You Get Me" var begge blandt publikummets favoritter, og hvor man som publikum pludselig befandt sig dybt inde i Teiturs meget billedlige tekstunivers. Med en lille hyldest til Los Angeles tog Teitur også publikum med på en rejse til den californiske storby med nummeret "You Never Leave L.A.". En by, der står sangeren meget nær, og som han ofte har besøgt trods folks tit negative meninger om byen, som han selv udtrykte det.

I løbet af aftenen skiftede Teitur imellem piano og sin akustiske guitar. En variation, der faldt i god jord hos publikum. Og når stemningen blev for stille, formåede han at løfte hele koncerten med mere rytmiske og up-beat numre som for eksempel "Catherine The Waitress" og storhittet "Louis, Louis". Men det var tydeligt, at numrene "Josephine" og "I Was Just Thinking", der begge findes på debutpladen "Poetry & Aeroplanes", var publikummets storfavoritter og aftenens højdepunkter. Med en velunderholdt koncert med hele 19 sange, men desværre med en del platheder og for meget afslappethed, klarede Teitur det fint, og publikum fik også, hvad de havde betalt for: Teitur og ly for orkanen.