Kvelertak: Lille Vega, København

Kvelertak, Lille Vega, København

Kvelertak: Lille Vega, København

Anmeldt af Daniel Pilgaard | GAFFA

Ingen tvivl om at Kvelertak er kommet for at blive. De blev "talk of the town" på Refshaleøen da de væltede årets Copenhell. Og med god grund, den norske sekstet leverer varen hver gang. Fire shows i Danmark på 2 år, denne aften debuterede de som hovednavn og efterlod et udsolgt Lille Vega i en tilstand som var en tornado pløjet igennem salen.

Inden Kvelertak selv ramte scenen blev der allerede fyret godt op i publikum med tre udmærkede supportbands. Specielt Thrashtrioen Toxic Holocaust gjorde sig bemærket med en hård omgang metal i bedste Slayerstil. "Nuke the Cross" og "War is Hell" fik publikum til at kaste sig nådesløst ind i hinanden. Men på ingen måde i samme stil som da Kvelertak selv gik på scenen og forvandlede aftenen til nihilistisk vanvid.

"Sjøhyenar (Havets herre)" lagde fra start fundamentet for en sand folkefest i salen. Forsanger Erlend Hjelvik lignede ikke en der i år har langt over hundrede shows bag sig. Ølmave, tatoveringer og smurt ind i sved tonser den gale viking rundt på scenen og ude blandt publikum som en gal køter besmittet med rabies. Energien rammer publikum som et slag i løgkassen fra Thors hammer, og konstant blev der headbanget, crowdsurfet og stagedivet.

Kvelertaks attitude og musik virker simpelthen ærligt og autentisk. Deres hybridmetal rammer en nerve hos en, som ikke så mange andre bands i tiden magter. "Vores guitarist stjæler det bedste fra de bedste artister" forklarede Erlend Hjelvik for nylig til GAFFA. Præcis. Inspirationen er tydelig, fra Hendrix til Hellacopters blandet med punk og black metal.

Specielt landsmændene fra Ulver (Nattens Madrigal) og Enslaved synes at have sat sit præg på de suveræne sange som "Fossegrim", "Ulvetid" og Blodtørst", tre af aftenens absolutte højdepunkter. Til gengæld tabte koncerten en del momentum under den nyeste skæring "Spring", intensiteten i nummeret var langt fra på niveau med debutalbummet. Spørgsmålet er om Kvelertak på sigt kan stå distancen, eller om de kommer til at leve på den ellers fremragende debut?

En ting er sikkert, ikke mange andre bands kan levere så solid en koncert som Kvelertak. De havde det meste af aftenen publikummet i et hårdt jerngreb og det virkede. Efter knap en times tid bragede hittet "Mjød" ud gennem højtalerne, mens man skøjtede rundt på det ølindsmurte gulv og konstaterede, at lige nu gav livet sgu meget god mening! Eneste ekstranummer var "Utrydd dei svake", lidt ærgerligt når nu de har flere seje sange at hente frem fra de demotiden. På den anden side virker Kvelertak måske bare bedst når koncerten er en times intensiv omgang hegn. Der var i hvert fald smæk for alle pengene. Så musikbookerne på landets festivaler kan godt se at komme i gang.