The Gaslamp Killer: Rust, København

The Gaslamp Killer, Rust, København

The Gaslamp Killer: Rust, København

Anmeldt af Jon Frisk Carstensen | GAFFA

"…musikalske trolddomskunster, underholdende sceneshow og en personlighed så stor som sit hår". Sådan profileres The Gaslamp Killer (GLK) på Rusts hjemmeside, og at opleve ham i levende live kan ikke beskrives meget bedre.

GLK er ikke nogen almindelig dj. Navnet fik han tildelt da han spillede på klubber i Gaslamp-distriktet i San Diego, og publikum ikke altid værdsatte hans ekstravagante stil, så han derfor ofte ødelagde festen for de folk der var kommet i håb om en mere "mainstream" aften. Men mainstream er bestemt ikke GLKs stil. I stedet river han publikum med på en rejse i et kuriøst lydunivers gennem musikkens historie, hvor han på magisk vis kværner genrer i øst og vest sammen til én stor, svedig pærevælling. Ved første lyt kunne det lyde som en knægt med seriøs ADHD der står og prøver sit nye dj-gejl af, men efter de første mix er man ikke i tvivl om at det er noget ganske specielt man lægger øre til.

En tur gennem lydbiblioteket
Bevæbnet med Serato (vinyl-emulerings software) og en iPad der fungerer som sampler, er der uanede muligheder for kreativ improvisation, som han da også gør rig brug af i form af scratches og små lydbidder, som han fyrer af efter behov, ved at hamre løs på skærmen. Det er måske svært at finde den røde tråd når man hører "Scentless Apprentice" af Nirvana mikset videre til Chamillionaires "Ridin' Dirty" og så Star Wars' "Imperial March", men leveringen er så rå og 100 procent autentisk at det kan være lige meget.

Her er ikke nogen almindelig dj, der prøver at opbygge en stemning hen over sit sæt, men meget mere en der vil spille den musik, som han allerbedst kan lide for tiden; og så pyt med den tekniske finesse. Den lydmæssige præstation, i kombination med et manisk, nærmest psykotisk danseshow på scenen lægger bund for en kanon helhedsoplevelse, som man ellers ikke plejer at se fra dj's.

Eneste minusser ved koncerten var de mange fotografer der flokkedes rundt om The Gaslamp Killer, og som han også selv gav udtryk for var lidt i vejen. Når denne fyrs visuelle aspekt alligevel er så stor en del af showet, kunne det være dejligt at se ham. Derudover var sætlisten ikke helt så varieret som da han f.eks. spillede på Roskilde sidste år. Det lagde skønt ud, tværs gennem biblioteket, men låste sig i anden del af sættet lidt for meget fast i Ghetto og den bassede ende af hiphop, så det opbyggede momentum faldt lidt til jorden.