Steve Lukather: Fermaten, Herning

Steve Lukather, Fermaten, Herning

Steve Lukather: Fermaten, Herning

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Steve Lukather er kendt som superguitaristen og perfektionisten fra Toto, men har desuden blandt andet udgivet seks soloalbum i eget navn og turneret på landevejen i ikke mindre end 36 år, fortalte amerikaneren fra scenen på Fermaten i aftes.

Steve Lukather har desuden medvirket på svimlende 1500 albums for andre kendte kunstnere som Elton John, Herb Alpert, Chicago, Lionel Richie, Joni Mitchell, Neil Diamond, Rod Stewart, Spinal Tap, Van Halen og The Yardbirds. Derudover har LA-guitaristen spillet med på verdens meste solgte album, nemlig Michael Jacksons "Thriller".

Steve Lukather og Toto har mange trofaste fans, og det var tydeligt at mærke i aftes på det fyldte Fermaten, at der var mange kendere til stede. Jeg skal skynde mig at sige, at jeg ikke selv er en af dem. Lukather og bandet fik en meget varm modtagelse og følte sig tydeligvis rigtig godt tilpas. Steve Lukather spiller i Danmark med jævne mellemrum, og det  var Steve Lukather selv, som havde ønsket at spille netop på Fermaten i Herning og Gjethuset i Frederiksværk fredag aften, inden touren går videre gennem Europa med yderligere 21 koncerter i lande som Tyskland, Holland, England, Rusland og Italien.

Heavy pop-rock-guitar

Steve Lukather og hans tre musikere leverede en imponerende koncert med en lyd, som denne anmelder lige skulle vænne sig til. Hårdtslående heavy-pop-rock-guitar fra Lukather, som virkelig er ekvilibrist på sit instrument, sammen med diskante keyboardklange lagt ovenpå på ægte 80'er-lyd maner, og et trommesæt med fem store tam-tamer og syv bækkener, der blev betjent med stor ihærdighed af Eric Valentine, som også var en glimrende showman. Masser af breaks og fills gjorde musikken teknisk imponerende, men ikke altid lige let at svømme med på. Bedst var bandet i de mest heavy sange, hvor en spade var en spade, og i de musikalske ballader med toner, der ofte gik i helt andre retninger end forventet. Flere af de andre sange virkede i mine ører lidt for konstruerede og talte ikke i samme grad til mig. Ærgeligt var det også, at den tydeligvis meget dygtige og rytmisk swingende kvindelige bassist Renee Jones under hele koncerten lå alt for langt tilbage i lydbilledet.

Midt i koncerten fik vi, hvad der virkede som en større jamsession. Mens vi senere blev prikket til med herlige sambarytmer på klaver og mere rendyrket jazz, der afslørede, hvor voldsomt dygtig en keyboardspiller Steve Weingard er. En koncert, som var imponerende, til tider dejligt mediterende, men også i perioder blot søvndyssende i den musikalsk gavmilde over to timer lange koncert, hvor de hardcore fans næppe er gået skuffede derfra.

Koncerten sluttede med en smuk, medrivende udgave af Charlie Chaplins "Smile", spillet meget følsomt og personligt alene sammen med Steve Weingards tilbagetrukne klange på keyboards. Sangen var tilegnet Steve Lukathers mor, som fik et par fingerkys med i himlen.

27. juni vender Steve Lukather tilbage til Falconer Salen i København sammen med Toto for at fejre bandets 35 års jubilæum.