The Strokes
Comedown Machine

The Strokes: Comedown Machine

Album / Sony Music
Udgivelse D. 25.03.2013
Ole Rosenstand Svidt

The Strokes overraskede ved på deres forrige album, Angles, at anlægge en noget mere legesyg og til tider meget 80'er-orienteret tilgang til deres guitarrock i forhold til tidligere. De fortsætter stilen på deres femte album, Comedown Machine, hvor keyboards, samplere og trommemaskiner igen blander sig med guitar, bas, og trommer. Julian Casablancas synger ofte i falset, og sangene har hyppigt et funky groove, som åbningsnummeret Tap Out eller Welcome To Japan, hvor især førstnævnte giver visse associationer til franske Phoenix.

One Way Trigger lægger sig med sit iørefaldende synth-tema og hurtige beat skamløst tæt op ad A-ha-klassikeren Take On Me, men rummer dog også bandets karakteristiske knivskarpe guitarriff. Den velkendte hurtige rytmeguitar omkring ganske få toner møder vi ligeledes i adskillige sange, eksempelvis Slow Animals og Happy Ending, mens 50/50 er mere klassisk rocket Strokes med en vrængende Julian Casablancas i front.

Sangene folder sig ud på de vanlige tre-fire minutter og holder ofte et højt tempo, men der er dog også plads til mere eftertænksomme åndehuller som 80's Comedown Machine, Chances og den afsluttende, småjazzede Call It Fate, Call It Karma. Sangskrivningen er hele vejen på et solidt niveau, om end teksterne til tider er lovlig fragmentariske, og kreativiteten er i højsædet. Comedown Machine er ikke et stilskabende mesterværk på niveau med debuten Is This It?, men en solid udgivelse fra et band, der fem album inde i karrieren stadig kan hive kaniner op af hatten.