Indians og NovemberDecember: Studenterhus Aarhus

Indians og NovemberDecember, Studenterhus Aarhus

Anmeldt af Anna Chris Thompson | GAFFA

Det er gået stærkt for enmandsbandet Indians alias sanger, sangskriver, keyboardspiller, programmør og lejlighedsvis guitarist Søren Løkke Juul. For lidt over et år siden skrev han sangen "Magic Kids", som han lagde ud på YouTube, og det skabte så megen opmærksomhed, at det prestigefyldte engelske pladeselskab 4AD (Bon Iver, The National, Efterklang med flere) tilbød ham en international pladekontrakt. I januar udgav Indians så debutalbummet "Somewhere Else" til overvejende positive, sine steder fremragende anmeldelser i ind- og udland, og han har allerede turneret intensivt i udlandet og blandt andet besøgt førende branchefestivaler som by:Larm i Oslo, EuroSonic i Groningen, Holland og South by Southwest i Austin, Texas. Og året er fyldt godt op med koncerter i både USA, Europa og Japan. Torsdag aften havde Indians så premiere på sin første Danmarksturné.

NovemberDecember: Opvarmning når det er allerbedst ****

Fem unge mænd med hver deres instrument står langt fremme på scenen i en snorlige række. Vi er i Studenterhus Aarhus, og opvarmningen til aftenens koncert med Indians, NovemberDecember, er lige gået på. Deres musik er i tidens ånd, melodisk folk præget af stærke sangstemmer, lyden af westernguitar og catchy melodier. Efter flere glimrende sange bliver guitarlelen og mundharmonikaen på bedste hipstermanér også fundet frem. I et par af sangene bevæger de sig væk fra folk-genren, der ellers ville kunne få selv den sureste redneck til at smile, og får en mere klassisk singer-songwriter-lyd. Det er ærgerligt, for disse mere rockede sange minder lidt om hinanden, og det bliver en smule ensformigt og trivielt. NovemberDecember spillede syv numre, hvoraf de bedste var fremragende og de mindre gode forglemmelige.

Indians: Minimalistisk, elektronisk set-up ****

Det elektroniske one-man band Indians, bestående af Søren Løkke Juul, høstede i januar seks stjerner i GAFFA for sit debutalbum "Somewhere Else", som sagt udgivet på det legendariske, britiske pladeselskab 4AD. Flere mennesker er da også begyndt at ankomme denne torsdag aften, dog desværre stadig ikke nær, hvad Studenterhusets fine rammer tillader. Det kan undre en. Med keyboards i midten af scenen er set-uppet minimalistisk.

Der er skruet op for røgmaskinen. Søren Løkke Juul ledsaget af Emil og Jeppe Davidsen træder ind på scenen. Søren er i ruskindskjorte og med et høvdingeemblem om halsen. Lidt indianeragtig er han da, og med hipster-indie-looket passer han godt til sit navn. De unge mænd går målrettet hen til deres udstyr, og røgen, stemningen og hele scenografien leder tankerne hen på et laboratorium. Kolberne og væskerne er skiftet ud med maskiner, der eksperimenterer og mixer lyde.

Indelukket Indians

De første to numre er "New" og "Bird" ligesom på pladen. De minder om albumversionerne, det er de naive og melodiske toner, der præger sangene, dog er lyden lidt mere forvrænget live. Søren, Jeppe og Emil er optaget af deres eget, og man fornemmer intet sammenspil imellem dem. Der er en stor kontrast mellem NovemberDecembers tavse, men konstante dialog med publikum og Indians' indadvendthed. Mon de overhovedet føler sig hjemme på en scene? Indians går videre til næste sang "Magic Kids", et af albummets smukkeste numre, som også bliver fremført flot og overbevisende. Hvad de mangler i scenevanthed, kompenserer de for i dette nummer.

De fleste af aftenens sange har lange eksperimenterende, elektroniske efterspil. Lydlandskaber træder frem, og publikum står ofte som hypnotiserede, rokkende frem og tilbage. Dampen og Søren, Jeppe og Emils optagethed af deres pulte får mig endnu engang til at tænke på laboratoriet, og det slår mig, at de har dannet et lydlaboratorium med et virvar af nye lydkonstellationer.

Guitaren dukker op og forsvinder igen

De elektroniske lyde, der hidtil har været altdominerende, bliver brudt, idet Søren finder sin guitar frem. Det giver liv til scenen, og vokalen og guitarens strenge folder langsomt albummets ørehænger "I Am Haunted" ud. Guitaren klæder ham og musikken, men den bliver hurtigt lagt væk igen, og vi glider langsomt over i næste nummer, "Reality Sublime", og Indians virker desværre igen lidt for resignerede i deres egen lydverden.

De spiller sig varme til sidst

Anslaget til "Somewhere Else" lyder. Her er noget, der for alvor fungerer! Søren er endelig begyndt at se hjemmevant ud, og hans lyse stemme og de fine klavertoner blandes med en meget dyb bas og en stortrommelignende lyd; kontrasten går hånd i hånd. Smukt! Sangen slutter, bandet takker af og modtager er stort bifald fra publikum. Indians spiller to ekstranumre "Cakelakers" og aftenens eneste nye nummer "This Moment" – en glimrende sang i øvrigt.

Koncertens sidste del er helt klart den bedste, og man får indtrykket af, at det først er nu, Indians har spillet sig varme. Endelig har man følelsen, som man kender den fra albummet: Her er et band, der kan noget, og her er et band, der vil noget. Alt i alt en god aften i Studenterhus Aarhus med to spændende bands.