Halasan Bazar: Musikhusets Lille Sal, Spot Festival

Halasan Bazar, Musikhusets Lille Sal, Spot Festival

Anmeldt af Julie Hugsted | GAFFA

Psychpop og solbeskinnet 60'er-rock med glade rytmer, fængende tekster og en befriende umiddelbarhed. Det multinationale band, der har medlemmer fra Danmark, Norge, England og Australien, var et frisk pust i en aftenørken af eksperimenterende og forvirrende lyde, bands, man har hørt det samme som for mange gange, halve løsninger og økonomisk depression og nedtur.

De poppede melodier blev spillet på højthængende guitarer, bas, trommer, elorgel og et hav af klassiske percussioninstrumenter, som vi kender dem fra folkeskolens musiklokale. Det hele blev omkranset af en stærk, skrøbelig og smukt intuitiv vokal. Håret var langt, vestene af brunt læder og bukserne var stramme på det unge band med enormt potentiale. Skulle man indvende noget til bandets meget færdige og sammenspillede lyd, ville det være, at dynamikken i nogle numre ikke var afvekslede nok igennem nummeret, måske på grund af brugen af de mange forskellige virkemidler på én gang. Alt i alt var det dog en glimrende koncert, der bød på både poppede numre med referencer til et solbeskinnet Californien og reminiscenser fra den psykedeliske rock og de mere ukendte og udsyrede sider af mange af 1960'ernes populære rock- og popbands.

Nogle gange kan man høre en sang for første gang og finde den så catchy og umiddelbar, at man føler, man kender den, og sådan en oplevelse var Halasan Bazar, der trak på et hav af 60'er-referencer, der som små hilsener fra fortiden inviterede publikum ind i bandets univers. Misforstå mig ikke, Halasan Bazar var på ingen måder en kopi af noget, man har hørt før, men snarere et udtryk for et enormt kendskab til musik, musikkens historie og de kendte som ukendte giganter, som alle rockmusikere står på skuldrende af.

Det var en spøjs oplevelse at opleve så dynamisk og positivt et band i Musikhusets Lille Sal, hvor man sidder ned, og det må antages, at Halasan Bazar vil gøre det optimalt på græsplæner og festivalscener, hvor folk kan danse i bare tæer og slå sig løs til de glade poprytmer. Hvis Halasan Bazar dukker op på en festival eller en græsplæne nær dig, kan det anbefales at finde smilet frem, lade hår og tøj og bekymringer være hår og tøj og bekymringer, og tage forbi til en lytter.