Complicated Universal Cum: VoxHall, Spot Festival

Complicated Universal Cum, VoxHall, Spot Festival

Anmeldt af Julie Hugsted | GAFFA

Complicated Universal Cum spillede en overbevisende koncert uden noget pis. Koncerten var en fest for Fenderelskere, nosserocktilhængere og alle andre drengerøve M/K, der elsker at opleve støjende rockmusikere, der elsker at spille på deres instrument. Det fire- og seksstrengede ensemble blev konstant understøttet af aftenens to trommeslagere, der lydhøre og med hæsblæsende rytmer skabte en solid bund for musikken, der blev afrundet af en mand iklædt latex, der stod bag en synth- og mixerpult.

Alle musikere var i topform og havde både en intern dynamik og en art uudtalt kontakt til publikum igennem hele koncerten. Det eneste, man rent teknisk kan udsætte på aftenens koncert må være vokalerne, som simpelhen var for svære at høre, og det var synd, når nu tekststykkerne er så få og centrale. Desuden fungerede den sporadiske brug af megafon i mikrofon ikke særligt godt, udover den fede visuelle effekt ved denne gimmick.

Danmarks første hardcore-, kraut- og spacerock-superband
I modsætning til mange af Spot Festials mikrobands og mindre kendte navne er der her nærmest tale om et superband inden for punk, hardcore, kraut- og spacerock. Med medlemmer fra danske succceser som bl.a. Rock Hard Power Spray og The Good The Bad er dette band ikke blot en fantastisk konstellation for os, som har et godt øje til de fleste kunstnere fra Crunchy Frog og deres sublabels, men et statement. Et statement om at være kommet for at blive, et statement om at samarbejde på tværs af bands og selskaber og et statement om, at den danske undergrund og rockscene har så meget talent, at det er muligt at skabe et superband.

Vi gør det fandme
Complicated Universal Cum har flere udgivelser bag sig, blandt andet det selvbetitlede debutalbum fra 2010, som GAFFA gav fire stjerner. Projektet har givet anledning til en del spørgsmål blandt fans og anmeldere, da det er lanceret som den progressive Rock Hard Power Spray-guitarist Frederik Valentins soloprojekt. Forvirring og mange spørgsmål understøttet af gode udgivelser og branchespin er også klassiske træk for store bands i rockhistorien, og det lader til, at gutterne i og omkring Complicated Universal Cum simpelthen har kigget hinanden i øjnene og sagt "vi gør det fandme!", og som sagt, så gjort.

Herfra kan kun lyde en opfordring til alle, der kan lide hård rock, hvinende guitarer, hæsblæsende basrytmer lydeffekter og et virvar af trommer til at opleve bandet live. Omvendt anbefales personer med følsomme ører og sarte nerver at finde høreværnet frem og låse dørene, hvis Complicated Universal Cum spiller i jeres nabolag.