Saturnus: Copenhell, Pandæmonium

Saturnus, Copenhell, Pandæmonium

Saturnus: Copenhell, Pandæmonium

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Saturnus har eksisteret i snart 20 år, med en del udskiftninger i opsætningen, men med den samme kerne i lyd og stemning. Det er langsom, monumental og smuk doom, og på plade noget af det flotteste metal, Danmark har udgivet. Men alligevel er ikke kommet helt ud med det, og koncerten i går gav et synligt bud på hvorfor.

De spiller tidligt, men lader sig ikke mærke af lyset, og der er fra starten af tonstunge og drævende guitarer i front. Lyden er virkelig god, og man kan tydeligt høre alle instrumenter og nuancer. Generelt var lyden bedre i år end på sidste års Copenhell, og specielt på den lille scene var der både punch, bas og luft i lyden. Det klæder Saturnus med så højt til loftet, og jeg er ikke i tvivl om at det kunne være en fantastisk live-plade. De spiller godt, og Thomas A.G. Jensen har en overbevisende og stærk growl. Numrene er lange og episke, og tæller primært materiale fra de to seneste albums, og ingen tvivl om, at sangene fra sidste års Saturn In Ascension fungerede bedst.

Men! Doom er en genre, der primært fungerer i kraft af sin stemning og sit helstøbte udtryk, og dér nægter Saturnus at lege med. De har det hyggeligt på scenen, og ligner det mere et fornøjeligt jam-band af rare onkler. Hvis man ikke vil levere hele pakken, må man komme med et alternativ. Lige i går virkede det for ligegyldigt og uoverbevisende, og hvis det bedste man som publikum kan gøre er at lukke øjnene, så skal man som band måske overveje, om koncert-mediet er det helt rigtige for en. De har et stærkt materiale og musikere til at spille den, men de kommer slet ikke ud over scenen, og man kommer til at kede sig.

Samlet virker Saturnus slet ikke sultne eller interesserede i at manifestere den stemning, der falder dem så naturligt på indspilninger. Så hvor at man kan vælge at synes, at Ghost eller Immortal går for langt ind i "teater-delen" af metal, kan man også synes, at Saturnus bliver for ordinære i udtrykket.