Kashmir : NorthSide Festival, Blue Stage

Kashmir , NorthSide Festival, Blue Stage

Sidste år gav Kashmir en meget rost NorthSide-koncert, hvor de spillede deres storsælgende 1999-album "The Good Life" i sin helhed. I år var de så tilbage på NorthSide med et nyt album, "E.A.R", i ryggen. Et flot album, der dog ikke er særlig udadvendt eller hitorienteret og umiddelbart egner sig bedre til nærlytning i en koncertsal end på en festivalplads, og bandet var da også på turné dette forår til netop koncertsale med siddepladser. Jeg var derfor spændt på, hvor meget det nye materiale ville fylde i Kashmirs festivalsæt.

Kashmir åbnede afdæmpet med et af de nye numre, balladen "Piece of the Sun" med Kasper Eistrup på akustisk guitar og stærk vokal. Han synes at være blevet en (endnu) bedre sanger med årene og synger flot i både det lyse leje, som sangen åbner i, og i det dybe, som outroen går i. Bag ham spillede bandet vanen tro bundsolidt, og man kunne høre sangens mange smukke instrumentale detaljer, for eksempel (om end syntetisk) harpespil i introen.

Herefter gik bandet videre med en livefavorit, "Mouthful of Wasps" fra det forrige album "Trespassers", en shufflende sang, som satte lidt mere gang i publikum. Her havde Eistrup skiftet til sin velkendte elektriske, røde Fernandes Telecaster-guitar med DK-mærke, som han netop har foreviget på et frimærke for Post Danmark.

Sangen blev fulgt op af "The Good Life"-klassikeren "Graceland", inden Kashmir kastede sig ud i det sjældent spillede titelnummer fra "No Balance Palance", en otte minutter lang sag i tre dele, der begynder temmelig hårdt rockende, men slutter afdæmpet. Her mindede vejrguderne os desværre om, at kombinationen af forvrænget elektrisk guitar og blæst ikke er det bedste match. Vinden blæste små huller i den ellers flotte guitarlyd, og det var en skam, nu hvor Kasper Eistrup arbejdede så hårdt på guitaren og sluttede sangen med et skubbe den en gang rundt om sig selv, hvilket spredte jubel blandt publikum.

Den smukke ballade "Seraphina" fulgte, et af de mere umiddelbart iørefaldende numre fra "E.A.R", hvor man heldigvis godt kunne høre Henrik Lindstrands klimprende Omnichord (en slags autoharpe), og derpå endnu en ny sang, den midt-tempo-rockende "Peace in the Heart". Den hurtige "Surfing the Warm Industry" med masser af guitarlir spredte jubel på pladsen. Her bemærkede jeg et diskret blåt lys i de seks store, syvkantede lamper, gruppen havde stillet op på bagscenen. Disse lamper fungerede fremragende på forårets indendørsturné, men i fuldt dagslys på NorthSide brændte de desværre ikke rigtigt igennem.

Kashmir viste herefter kunstnerisk mod ved at give os endnu et otte minutter langt nummer, "Pedestals" fra det nye album. En sang, som begynder med cirka fire minutters synth- og guitarlyde uden beats eller nævneværdig melodi, hvilket må siges at være lidt af et sats på en festival. Publikum var dog med, og de fik noget at synge med på, da Kashmir fulgte op med et af deres største hits, "Rocket Brothers". Den tempofyldte og småelektroniske "Purple Heart" fra det nye album sluttede det ordinære sæt på udmærket vis.

Vi fik dog også to ekstranumre, først en smuk, afdæmpet, akustisk udgave af den i forvejen flotte "Still Boy" fra "Trespassers"-albummet, inden der igen kom strøm på til den tungt, langsomt rockende "The Cynic", hvor også Henrik Lindstrand spillede elektrisk guitar. Nummeret sluttede med en regulær guitarduel mellem ham og Kasper Eistrup, hvor de gned deres respektive gribebrædder mod hinanden, inden Lindstrand væltede om på scenen. Ganske underholdende, men desværre blæste vinden igen små huller i lyden, inden den nåede ned til min plads til højre for mikserpulten.

Absolut en bundhæderlig koncert fra et glimrende og velspillende orkester, som havde sammensat et fint sæt med både nogle af de mest udadvendte sange fra deres nye album og stærke favoritter fra bagkataloget – minus de to første album, dengang hvor humoren spillede en mere fremtrædende rolle i musikken end fra "The Good Life" og frem. Desværre blæste vejrguderne toppen af fornøjelsen. Et faktum, Kashmir naturligvis ikke kan lastes for, men som alligevel gjorde, at min koncertoplevelse kun var god, ikke fremragende. Så hvis du skal se Kashmir live denne sommer, så tjek vinden og stil dig så tæt på højttalerne som muligt.