Marie Key: Roskilde Festival, Arena

Marie Key, Roskilde Festival, Arena

Marie Key: Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Jan Opstrup Poulsen | GAFFA

I et godt pakket telt ramte den finurlige Marie Key et publikumsmæssigt klimaks, og nåede at krone sig selv som popdronning med et "vi ses til Rihanna". Her havde hun også lige hevet en kanin op af hatten med gæsteoptræden af Nik & Jay i det sikre hit Ryg Mod Ryg. Teltet var i ekstase over denne veltilrettelagte gimmick, der kraftigt signalerede, at Marie Key i dag bider skeer med de store danske popnavne og ikke er bleg for at udleve drømmen som poptøs.

Men inden dag havde Marie Key været vidt omkring i sit spraglede univers med hovedvægten lagt på det seneste album De Her Dage. Festen og fejringen af popdronningen blev hurtigt sat i scene med sangene Uopnåelig og Crowd, der satte et benhårdt beat af tangentmanden Andreas Sommer og dobbelt op på trommer. Sangene blev leveret som en hård nyser i denne kølige indpakning, mens Marie Key fik tilsat den bittersøde tone. Det var undervejs en tand for buldrende, og sangenes nuancer forsvandt en smule.

Men der var ikke tale om, at Marie Key var gået på kompromis med den store scene og forventningerne fra folkemængden. Der blev plads til et lille akustisk intermezzo med Mormor og den rørende Skagen, uden at koncerten tabte momentum. Det var sangskriveren Marie Key, der styrede begivenhedernes gang, og som en af de efterhånden få populære artister insisterede hun på at holde en meningsfuld samtale i gang med publikum. Ganske befriende og helt forfriskende.

Hendes sange er bedst, når de befinder sig i et dirrende spændingsfelt, hvor forløsningen kun kommer i korte glimt. Den tilstand indfandt sig undervejs i en koncert, der stille og roligt fandt sit naturlige leje. Et afbalanceret sted mellem distanceret pop og den rene publikumsfest.

En udgave af L.O.C.'s Langt Ude gik rent ind hos publikum, mens det hele sluttede i en overvældende fællessang til Uden Forsvar.

Med koncerten fik Marie Key skrevet sig ind i historien af danske artister, der har nået nye publikumsmæssige højder på Arena. At det også kan ske for en dansksproget sangerinde i den moderne udgave af Roskilde Festival, er simpelthen en fornøjelse at konstatere.