Pearl Jam
Lightning Bolt

Pearl Jam: Lightning Bolt

CD / Universal Music
Udgivelse D. 14.10.2013
Michael Jose Gonzalez

Efter den hidtil længste pause mellem to plader er Pearl Jam nu klar med deres tiende studiealbum, der meget passende har fået titlen Lightning Bolt, idet det vitterligt er en absolut både blændende smuk og eksplosivt overrumplende omgang, den garvede kvintet her tænder op under.

Selvom der er gået fire år siden Backspacer, har der nu langtfra været tørke i Pearl Jam-land; Stone Gossard har udgivet plader med både Brad og i eget navn, Matt Cameron har udgivet King Animal med resten af Soundgarden, og der har været PJ20-soundtracket og Vedders Ukulele Songs at varme sig på. Fra sidstnævnte har Sleeping By Myself desuden fået en effektiv, men nænsom bandoverhaling på Lightning Bolt.

Rockhjertet banker hårdt, og ballade-blodet bruser i årene på Lightning Bolt, der viser hele Pearl Jams spændvidde, og bandet har selv sat yderpolerne med de to singler i form af den sammenbidte hidsigt-men-melodiske punkudladning Mind Your Manners og den i PJ-sammenhæng næsten svulstige Sirens, hvor Vedder effektivt presser sin stadig imponerende vokal lige til grænsen.

Pearl Jam er tro mod formen, men formår stadig at overraske med blandt andet tungt snigende Pendulum og den gungrende boogie-blues Let The Records Play med berusende overflod af McCready-guitarlir. The black circle skal spinnes nogle gange, men så åbenbarer Lightning Bolt sig også som et mere end solidt udspil, der emmer af overskud, spilleglæde og stærke sange.

Kandidaterne til albummets bedste nummer står i kø, og de bliver kun flere, efterhånden som albummet kommer ind under huden, men et umiddelbart bud kunne være den afsluttende Future Days, der ganske enkelt er uafrystelig. En smuk afslutning på et eminent og massivt album, der viser, at der bestemt stadig er både liv og glødende gnist i Pearl Jam anno 2013.