Machinery Of Joy
On The Verge Of Sleep

Machinery Of Joy: On The Verge Of Sleep

Vinyl + download / Target Records
Udgivelse D. 18.11.2013
Rune Schlosser

"You call my name / and I am on my way", lyder selverkendelsen fra forsanger Laura Noszczyk (tidl. Yellowish) på slutnummeret Out of Control på Machinery of Joys debutalbum On the Verge of Sleep. Og som teksten antyder, så bliver der i høj grad kigget indad. Kvartetten, der også består af erfaringer fra Decorate Decorate med flere, lægger sig i et genremæssigt smørhul mellem dronende støjrock og drømmepop tilsat en 90'er-melankolsk vibe – og de har god tid.

Vi starter dog mere post-punket på Neophytes of Love, hvor Kitty Wu'ske retninger af Ian Curtis og co's lydlandskaber bliver blandet med Noszczyks vokal, der sjældent har lydt bedre. Dementia er måske en kende for tilbageskuende med sine tremolo-effekter og det lidt cheesy elklaver, der nærmest giver nummeret en Cardigans-klang. Her befinder vi os også på Comatose Puppet. Det er ikke her, vi finder gruppens styrke.

Det gør vi derimod på de længere kompositioner mod albummets slutning, hvor gruppen for alvor skaber noget dragende. Solar Storm er måske pladens mest intense nummer, hvor der ud af sus, piano-sfære, harmonika og englevokal opstår en dragende monotoni, der fortsættes på Lamia. Machinery of Joy formår i glimt at bevæge sig meget tæt på det drømmende og mareridtsbetonede, hvor især guitararrangementerne er værd at notere sig. Desværre fremstår On the Verge of Sleep især på første havldel en smule for flygtig og mindre landskabsbetonet, end hvad man kunne have håbet. Men så igen – hvornår har en drøm i virkeligheden ikke været netop det?