Midlake: Pumpehuset, København

Midlake, Pumpehuset, København

Midlake: Pumpehuset, København

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Der er skruet op for det hele fredag aften på Pumpehuset, lysshowet, guitarerne, trommerne, som sidder hårdt i brystet koncerten igennem, fremmødet betyder udsolgt, der er varmt i salen, og volumenknappen bliver presset længere og længere op koncerten igennem.

Der bliver lagt tungt fra land, med messende guitarer, stærk baggrundsbelysning og et nærmest Wall of Sound-agtigt lydbillede, noget der generelt præger koncerten, på Ages og Provider, begge fra det rigtigt fine Antiphon-album fra sidste år. Eric Pulido, som har overtaget rollen som sanger og frontfigur, efter at Tim Smith forlod bandet, gør det klart, at det er bandets intention at nå at spille så mange sange som muligt inden for den tidsramme, som er stillet til rådighed. Det betyder, at bandet kører ret hårdt på i sættet, og mange steder flyder sangene sammen i længere små-psykedeliske lydbilleder.

Selvom det netop er det folk-psychede, som vi kender fra Midlakes albums, bliver det til aftenens koncert mange steder til regulære støjpassager – guitarerne får virkelig lov til at arbejde, til gengæld er det til tider svært at høre, hvad Pulido synger, og sangene smelter generelt sammen til et samlet lydbillede. Det betyder, at koncerten bliver lidt tung hen imod midten af sættet, hvor et nummer som den melodiøse It's Going Down stikker positivt ud med sine afbrudte temposkift.

Selvom Antiphon i den her bog er et lille comeback efter den lidt tunge The Courage of Others, er det stadig bemærkelsesværdigt, i hvor høj grad sange fra det ubestridte hovedværk The Trials of Van Occupanther stikker ud i en liga for sig selv, og det understøttes også af publikums reaktioner i starten af numre som Young Bride og specielt "hittet" Roscoe, som lukker hovedsættet af med fællessang.

Bandet er tydeligvis glade for de stærke reaktioner fra salen, hvor publikum efter noget tid er vågnet til dåd. Pulido gør et stort nummer ud af at fremhæve Danmark og København som et sted, bandet holder af, og han virker faktisk reel. Pulido fortæller flere gange, hvordan det er en speciel aften for bandet, og at de virkelig gerne vil hænge ud med os efter koncerten.

Efter bandets korte toiletpause, en lille detalje Pulido indvier os i, slutter bandet en intens og koncentreret koncert stærkt af med Van Occupanther og Head Home, to numre, som viser, at Midlake virkelig har tæft for en stærk melodi. Det forsvandt desværre lidt for meget i de hårde trommer og støjende guitarer på andre tidspunkter i koncerten.