Monster Magnet : Copenhell, Hades

Monster Magnet , Copenhell, Hades

Monster Magnet : Copenhell, Hades

Anmeldt af Keld Broksø | GAFFA

Koncertoplevelser er lige så meget den fornemmelse, som bandet giver: Bliver der spillet af nødvendighed og med livskraft og spilleglæde? Eller man gledet over i en kedelig vane efter 25 år på vejen? Monster Magnet på Copenhell lå et sted midt i mellem, og den går altså ikke foran et sanseligt opbud af virkeligt dedikerede rock/heavy metal-fans.

Der er altså langt fra hjemmebanen i oprindelsesbyen New Jersey til Refshaleøens venlige, men også krævende og entusiastiske kaos, hvor man ikke kan spille på rutinen og slippe godt fra det. Stifteren, guitarist og forsanger Dave Wyndorf leverede en vokal nogenlunde lige så oplagt som en Barnaby-lørdagskrimi på repeat, der sikrer en meditativ søvn langt fra den tyngde og energi, som musikken i sin oprindelige form lægger op til. Stemmen var slidt som sandpapir til en højhusfacades gamle vinduer – hans performance ligeså. Man kunne blive helt nervøs for, at han ikke var helt ude af den overdosis, som han blev indlagt for i 2006. Jep, en ond kommentar, men metalrock er nådesløs. Varen skal leveres, før det virker. Hver gang.

Vi skulle alt for langt hen i sættet, før man fornemmede de bastante, gode riffs, som har berømmet bandet i deres storhedsperiode for en krig siden omkring albummet "Powertrip" fra 1998.

Og mens irritationen var ved at overtage, så var der ligesom ved at ske noget igen. Det er godt nok old school metalrock, men den har sine kvaliteter, som stak hovedet frem hen mod slutningen af sættet. Det handlede om, at man kunne fornemme den klassiske guitarrock, som den genererede sig sideløbende med mere poppede udgaver som Bon Jovi og Bruce Springsteen.

Der, hvor musikken stadig gerne måtte være lidt beskidt og tung, men på Copenhell er hundreder af andre bands bedre til den slags, så der var kun én ting at sige til Monster Magnet, hvis de stadig vil være i spil: Der skal spises helt andre vitaminer om morgenen, hvis de skal være med fremme, hvor Monster Magnets musik skal finde sin plads omkring det tårnhøje, veloplagte niveau, hvor Copenhell befinder sig på i dag. Sølvbryllupsbandet Monster Magnet trænger så afgjort til fornyelse!