The Brian Jonestown Massacre : NorthSide, Green Stage

The Brian Jonestown Massacre , NorthSide, Green Stage

Anmeldt af Klaus Thodsen | GAFFA

Pladsen foran Grøn Scene var godt fyldt med tømmermændstrætte festivalgæster, da de amerikanske veteraner fra The Brian Jonestown Massacre indtog scenen på en lørdag eftermiddag, hvor solen bagede ned over Ådalen. Konferencierne nærmest afbrød deres lydprøve, hvorefter bandet fra Californien med åbningsreplikken til publikum: "Party over here, fuck you over there" satte gang i showet.

Der herskede fra starten ingen tvivl om, at The Brian Jonestown Massacre trak en del af det lidt ældre publikum til, mange af hvem der sikkert har fulgt bandet siden dets spæde begyndelse i midt-90'erne. Det velvoksne band af voksne mænd gik uden megen sniksnak direkte i gang med første nummer, og fire guitarister og bassisten dannede nærmest ring om den enlige tamburinspiller Joel Gidon, der havde valgt at indtage center stage.

Og det var en afslappet og tilbagelænet omgang guitarrock, veteranerne fra San Francisco strøede om sig med i Aarhus. Let headbanging og et par små skidt til begge sider var alt, det visuelt interesserede publikum fik fra amerikanerne, der leverede deres guitarbårne rock med en stilsikker hånd fra ende til anden. Kun et enkelt kiks med en guitar, der ikke ville stemmes, gjorde forsanger Anton Newcombe tydeligt irriteret, mens han gentagne gange bad guitaristen om at "Quit fucking around!"

Anton Newcombe var i dag personificeringen af The Brian Jonestown Massacre. Med ansigtet gemt bag det lange hår stod han nærmest urokkelig yderst til venstre (for publikum) på scenen og fik alligevel til tider sat gang i sit publikum. Det glimrende "Jesus" fik armene i vejret foran scenen, og hele vejen op ad bakken rockede publikum taktfast med hovederne på de lange rytmiske passager med lækker guitarrock over de underliggende pulserende trommer.

Rigtig gang i showet kom der først mod slutningen, hvor der blev fyret godt op for de dejligt distortede guitarer, og bandet rigtig virkede til at leve sig ind i musikken. Og hvor nummeret "Got My Eye on You" bragte koncertens største bifald fra tilhørerne. Hele showet blev rundet af med et fremragende langtrukket medley, hvor rytmerne kørte smukt i ring, mens der blev bygget mere og mere op til den endelige afslutning.

Alt i alt må man sige, at The Brian Jonestown Massacre sejrede på NorthSide i dag. Trods et enkelt teknisk kiks var det et professionelt gennemført sæt, der dog måske kørte lidt rigeligt på autopilot til tider.