Röyksopp og Robyn : NorthSide, Blue Stage

Röyksopp og Robyn , NorthSide, Blue Stage

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Den svenske popsangerinde Robyn har samarbejdet med den norske elektroduo Royksöpp før, blandt andet med numrene "The Girl And The Robot" og "None Of Dem". Men det er første gang, de tre er taget på turné sammen. Det sker nu, i forbindelse med deres fælles, fem-numrede ep "Do It Again", der udkom i sidste måned.

Tyve minutterover midnat starter koncerten foran de forventningsfulde festivalgængere. Og de første 40 minutter går det trægt. Meget trægt. Royksöpp har inviteret en sangerinde med på scenen, der blandt andet eksekverer superhittet "What Else Is There", som vi kender bedst med The Knifes Karin Dreijer på vokal og med Trentemøllers remix. Ikke et nummer, der får publikum til at vågne op, desværre.

Robyns fest

Et imponerende lysshow løfter dog koncertoplevelsen en smule, men det er først, da Robyn kommer på scenen klokken et, at crowden foran scenen vågner. "Be Mine!" fra albummet "Robyn" fra 2005 sætter pludselig gang i festen. Robyn er iklædt tegneserieprintede leggins og en orange vest med hætte, og hun nærmest bokser sig gennem sangen som en anden million dollar baby.

Et "Aarhus! Hva' så!", som var hun indfødt, får folk helt op at køre. Og herefter er det en blandet landhandel, publikum får serveret. Numre fra den nye mini-plade bliver præsenteret med en blandet modtagelse – nogle danser med, andre er skeptiske. Og det står soleklart, at publikum i bund og grund egentlig helst bare ville have været til en koncert med Robyn.

Når numrene "Indestructable", "Dancing On My Own", "Call Your Girlfriend" og "Heartbeat" bliver eksekvereret, er festivalpladsen omdannet til én stor fest. Især da publikum formår at synge et helt omkvæd af "Dancing On My Own" a cappella, kaster det taknemmelige håndkys af sig fra den korthårede, svenske sangerinde, og der opstår den der helt specielle samhørighedsfølelse, den slags øjeblikke kan skabe til koncerter.

Men imellem Robyns egne hits kommer de numre, samarbejdet har kastet af sig, i spil. Og det er ikke helt så letfordøjeligt som den elektro-pop, vi kender og elsker fra Robyns solokarriere. Og det er en skam, for det er en virkelig spændende og interessant plade, Robyn og Royksöpp har formået at lave sammen.

Oprejsning

Kvart i to sker der dog et skift i koncerten. Royksöpp har skiftet til sorte gevandter og sølvmasker, der dækker deres ansigter, som det ses på coveret til "Do It Again", og Robyn har iklædt sig et funky, aerobics-lignende outfit. "Sayit" fra ep'en brager igennem den aarhusianske nat, og Robyn ligger med spredte ben og gør selv den mest bramfri jyde en smule genert. She means business, that one.

Vi får også fornøjelsen af trioens tidligere samarbejde med "None Of Dem", der på plade såvel som live kan få selv den trætteste festivalgænger til at danse. Titelnummeret fra "Do It Again" slutter festen af klokken halv tre om natten, med et brag af elektro-beats, røgkanoner og konfetti over hele festivalpladsen.

Alt i alt var det en fed oplevelse at opleve det spændende samarbejde live, men de første 40 minutter kunne vi godt have været foruden.