x
The Offspring : Stor Scene, Nibe Festival

The Offspring , Stor Scene, Nibe Festival

The Offspring : Stor Scene, Nibe Festival

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

Et stort banner med deres oprindelige navn "Offspring" pryder bagscenen, da bandet går på for at spille "Smash"-albummet fra ende til anden. Selvom albummet gav dem deres gennembrud, så er "Americana" nok bedre kendt i brede kredse – og måske især et sted som i Skalskoven i Nibe. Et sted, der i øvrigt får rosende ord fra The Offspring.

Når det nu er sagt, så var pladsen foran scenen godt fyldt op med mange ægte fans, der tilsyneladende kan hoppe og synge med på "Smash"-albummet i søvne.

Vokalen fra forsanger Dexter var dog lidt vag og mudret i ny og næ. Værst var det under de indledende numre, hvor han og lydteknikeren lige skulle finde hinanden. Eftersom Dexter og den anden frontfigur, guitaristen Noodles, er et par midaldrende herrer, så er det nok klart nok, at der ikke længere er så meget spræl i dem. Faktisk har Dexter altid været relativt afdæmpet i sin stage-performance, mens Noodles har været den lidt mere energiske type. Det var også tydeligt under denne koncert, hvor Dexter til tider forekom fjern, mens Noodles løbende blev mere festlig.

Musikalsk kan de dog fortsat levere varen – ikke mindst takket være deres yngre trommeslager Pete Parada, der gav den gas på griseskindet.

Nostalgi

Trods de mange år på bagen virker det endnu ikke patetisk at turnere med et 20 år gammelt album i den genre. Heldigvis. Men man skal nok være "Smash"-kender og have en anelse alkohol i blodet for at lade sig rive med.

For bandets mainstream-fans kan "Smash" nok komme til lyde som ét langt nummer med nogle hurtige punkbeats. Som forventet får gennembrudshittet "Self Esteem" dog støvet til at rejse sig på en større del af pladsen. Og netop det nummer afrundede også første del af koncerten.

Hitkanonen køres i stilling

Efter en kort pause, hvor bagtæppet blev udskiftet og nu havde påskriften "The Offspring", vendte bandet tilbage med en blandet landhandel fra deres bagkatalog. En mindre hitkavalkade. Og stemningen blev løftet yderligere med et større lysshow, som ikke blev brugt under fremførelsen af "Smash"-paraden. Nu skulle det hele være mainstream og koncertvenligt. 

Der var i mellemtiden tyndet lidt ud på pladsen til venstre for scenen, men der plejer alligevel sjældent at være fyldt, så derfor er det altid et godt anmelderspot.

"You're gonna go far, Kid" blev godt modtaget, og den afdæmpede, set med punkøjne, men herlige "Why Don't You Get a Job" fik sangglæden frem hos flere end blot de største fans.

Det var dog helt klart "Pretty Fly (For a White Guy)", der skabte euforien foran Stor Scene. Undertegnede blev da også grebet af både nostalgien og stemningen. Men det var "The Kids Aren't Alright", der satte punktummet for en udmærket, men lettere rutinepræget koncert.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA