Carcass : Roskilde Festival, Arena

Carcass , Roskilde Festival, Arena

Carcass : Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Christian Bækholm | GAFFA

Man har i år (næsten) konsekvent valgt at programsætte den ekstreme metal tidligst muligt på dagen. En ærgerligt prioritering - dels fordi det sender et signal om, at genren tilsyneladende ikke tages seriøst på Roskilde mere, og dels fordi det kan være noget af en præstation for publikum at starte dagen med goregrind og melodisk dødsmetal. Den slags gør sig bare bedst efter mørkets frembrud. Ingen tvivl om, at gendannede og imødesete Carcass havde samme opfattelse af tidspunktet. Alligevel kæmpede bandet en brav, men ulige kamp for at vække det kvart fyldte Arena-telt.

Skar dybt med skalpellen

Der gik dog lige præcis to minutter, før festivalens efterhånden stærkt marginaliserede metalpublikum fik, hvad de kom efter. Carcass anses rettelig for absolut foregangsband for den ekstreme metal, og det var netop en af genrens elskede klassikere, "Buried Dreams", der åbnede blodsudgydelserne. Og så var festen nogenlunde i gang – i hvert fald på de første rækker og i cirkelpitten. Publikum lod langsomt gårdsdagens fest skylle ned med endnu en ramme kolde øl, mens forsanger Jeff Walker trodsigt skar dybt med skalpellen i bandets grumme bagkatalog og ikke mindst orkestrets anmelderroste nye album "Surgical Steel". Helt oldschool grindcore-fans kunne derfor glæde sig over perler fra shredder-kvartettens hardcore goregrind milepæle, mens alt fra "Heartwork" fra 1993 ganske som ventet fik djævletegnet i vejret og garnet sat i voldsomme cirkelbevægelser hos de mest vågne fremmødte.

Uforløst

Carcass leverede generelt en omgang tight og rutineret smadder, der gik lige i brystkassen på publikum. "I kan vælge at fyre den af til heavy metal med os, eller høre nogle engelske lortebands som Kasabian, der knapt ved, hvad en fucking distortion-pedal er", vrissede Jeff Walker til stor morskab for publikum, der kvitterede med klapsalver. Omstændighederne skal ikke ligge Carcass til last, og der hersker ingen tvivl om, at fansene fik, nogenlunde hvad de ville. Det hele endte dog underligt uforløst, og hvad der kunne have været en af de helt store oplevelser gled langsomt ud i Arena-teltets grus, som en flækket lyserød glowstick fra aftenen før.