A$AP Ferg: Roskilde Festival, Avalon

A$AP Ferg, Roskilde Festival, Avalon

A$AP Ferg: Roskilde Festival, Avalon

Anmeldt af Maria Therese Seefeldt Stæhr | GAFFA

A$AP Ferg-koncerten var for undertegnede lidt af en joker. Den kunne gå i alle retninger, og den endte da også med at stritte i et par af dem: det var både en øjenåbner og en kedelig (larmende) omgang.

Tunge beats og ditto attitude
Der var dømt "spark røv"-attitude, da en hvidklædt A$AP Ferg (aka. Trap Lord) og hans lille nips af en aggressiv backup-rapper kom ind på scenen. Inden de kom, havde deres dj varmet publikum godt og grundigt op med tunge beats, der i den grad kunne mærkes helt ind i knoglerne. Tungt, mørkt og super fedt. Da hovedpersonen endelig kom på scenen, blev det hele for alvor omdannet til en af de hårde natklubber i indre Harlem, NY.

Der blev smidt rim af sted i alle tempi, der blev hoppet og smækket arme i vejret, og det hele blev akkompagneret af endnu flere tunge beats, bunker af "skudsalver" og rigelige mængder vand, der blev kastet ud over publikum. Alt sammen til stor succes for publikum. Og det skyldes nok delvist at tilhørerne var kendere - de kunne teksterne til A$AP Mob-medlemmets tracks - og dels at det var en særdeles energisk og dygtig rapper, der var på banen.

Det evige medley-tema
Men der skal mere til end at være en god rapper. Det skal der i hvert fald i dette setup, for selv om de tre havde et rigtig godt samspil, og både backup-rapper og dj bød ind med mange gode ting, så endte det alligevel med at fremstå en kende trivielt og noget rodet i lydbilledet. Der er altså bare noget med den der ide om at spille et enkelt vers og et kvæd eller hookline og så hurtigt videre til næste - helst bundet sammen af flere skudsalver og lignende effekter.

Det kan godt være, det er i et forsøg på at holde folk oppe, fordi de hele tiden får noget, de kender, men det ødelægger samtidig flowet i koncerten - og denne var ingen undtagelse. Denne type koncerter kommer til at føles, som om der konstant er afbrydelser, og de bliver derfor mere irriterende end fede. Det mest ærgerlige er nok, at der i dette tilfælde var der tale om en rapper, der kan noget som ville være interessant at høre mere til - og det falder helt til jorden, når han hele tiden skal stoppe op og skifte nummer.

En rapper, der er værd at holde øje med
Tilbage til det, der var godt ved koncerten - for det var ikke bare træls det hele. Den unge rapper er et af de nyeste skud på A$AP-stammen, og han er en, der er værd at holde øje med fremover. Hans debutudgivelse med titlen Trap Lord indikerer i al beskedenhed, at han er lidt af en mester - og denne tidlige søndag aften viste han, hvorfor han kan kalde sig mester. Hans ord flyder fuldstændig problemfrit ud - uanset om det er tilbagelænet og cool eller hurtigt og aggressivt som en maskinpistol.

Samtidig er han meget opmærksom på sit publikum, uden at blive overopmærksom og alt for "I love you"-agtig. Han holder øje med stemningen, deltager i den fest, publikum har - og gør samtidig alt, hvad han kan for at skabe en fest fra scenen. Han giver sig tid til at blive "hyldet", men er dygtig til at balancere det, så det ikke tager overhånd. Tilbage står så spørgsmålet om, hvorvidt det var en god koncert eller ej? Og det er svært at svare entydigt på, for denne oplevelse stikker så meget i begge retninger. Der var bestemt nogle gyldne øjeblikke og nogle rigtig interessante ting. Men der var godt nok også meget trivialitet og rod. Så det bedste bud er nok at sige: hold øje med den unge A$AP Ferg og tjek hans album ud. Det (eller rettere, han) kan noget.