The Horrors : Roskilde Festival, Avalon

The Horrors , Roskilde Festival, Avalon

The Horrors : Roskilde Festival, Avalon

Britiske The Horrors var så uheldige at være programsat samtidig med Stevie Wonder på Orange Scene, og hvor man nærmest måtte have en machete for at hugge sig igennem menneskemængderne overalt på pladsen foran Roskildes hovedscene, var kun et par hundrede dukket op i Avalon-teltet, da The Horrors gav årets sidste koncert dér.

Det sparsomme fremmøde lod ikke umiddelbart til at have nogen entusiasme-dæmpende virkning på bandet, men til gengæld var det formodentlig årsagen til, at lyden i teltet var påfaldende rungende, hvor især trommerne var forsynet med utilsigtet rumklang, og hvor forsanger Faris Badwans ellers fyldige vokal kun vanskeligt lod sig høre – og teksterne endnu sværere at opfatte. Han udstrålede ellers rendyrket rock'n'roll med sin ranglede krop, tætsiddende læderjakke og halvlange bollehår, og lysshowet i blå og røde nuancer var tilpas dæmpet til den mørktonede musik.

The Horrors har på deres til dato fire fine album udviklet sig fra guitarstøjende gotisk inspireret post-punk-band til et orkester, der også trækker på shoegaze, synthpop og Madchester-scenens groovy rock fra start-90'erne. Live forsøgte de at få de forskellige påvirkninger til at mødes i et udtryk, hvor de fleste numre var præget af både hylende guitarer og synthpassager, tilsat dansevenlige, ofte synkoperede trommer og til tider lidt backtracks.

Især midtvejs i sættet omkring "Sea Within A Sea" fik bandet så småt gang i publikum med lange, repetitive, fodflyttende passager, hvor de var ved at opbygge en tranceagtig stemning, og noget lignende gentog sig ved den lange sætlistelukker "Moving Further Away". Et band som Editors er ofte blev rubriceret som "Dark Disco", men den betegnelse passer mindst lige så godt på The Horrors.

Andre gange nærmede The Horrors sig shoegaze med drømmende, udflydende guitarflader eksempel i nummeret "Endless Blue" eller den også synth-drevne "I See You", og de fik da nogenlunde skabt en sfærisk stemning, uden de dog nåede på niveau med Slowdive, som Roskilde-publikummet havde æren af at kunne se på samme scene et lille døgn tidligere.

Med bedre lyd og et større og mere medlevende publikum kunne samme koncert være blevet en stor oplevelse. I stedet endte The Horrors som et uforløst og udflydende punktum på Roskilde Festivals nye og i øvrigt velfungerende Avalon-scene.