Cris Cab : Smukfest, P3-Teltet

Cris Cab , Smukfest, P3-Teltet

Cris Cab : Smukfest, P3-Teltet

Mens den engelske hitmager Example var ved at runde af på Bøgescenerne, og Simple Minds netop havde takket af på Rytmehans, havde en lille flok på et på hundrede personer fundet frem til P3-Teltet, da Cris Cab gik på scenen. Den 21-årige sanger og sangskriver fra Miami har endnu ikke for alvor slået igennem herhjemme, men han har gode kort på hånden, da Pharrell har kastet sin kærlighed på ham og både medvirker på hans single "Liar Liar" og inviteret ham til at varme op på sin kommende turné, der kommer forbi Forum i næste måned. Også Wyclef Jean har fået ørerne op for Cab og optræder på hans debutalbum "Where I Belong".

Cris Cabs musik er en blanding af reggae, soul og pop, og han stillede op med et lille, men dygtigt band bestående af bas, trommer og en multiinstrumentalist på både el-guitar, keyboard og tenorsaxofon. Ikke mindst trommeslageren imponerede med et groovy, synkoperet spil med flittigt brug af tam'erne, ligesom bassisten lagde en fyldig bund med sin femstrengede bas. Selv spillede Cab skiftevis elektrisk og akustisk guitar og sang med en forholdsvis fyldig, soulfraserende stemme, der ikke passede helt til hans blege, spinkle statur. Hans sange var smittende og kom langt ud over scenekanten, og efterhånden blev publikum gradvist større, selvom P3-Teltet langtfra blev fyldt.

Der bredte sig hurtigt en feel-good-stemning i teltet, og den blev ikke mindre af, at Cab garnerede sit sæt med hele tre coverversioner af velkendte hits: Først Of Monsters And Mens "Little Talks", der kom allerede som sang nummer to, siden Foster the Peoples "Pumped Up Kicks" og endelig Bob Marley-klassikeren "I Shot the Sheriff". De to første sange var omarrangeret til reggae-udgaver – det var selvsagt overflødigt i tilfældet Marley.

Det var måske lidt meget med hele tre covernumre i et sæt på en time – ikke mindst når det første kom efter fem minutter – men Cris Cab er ung og har kun et album ude, så hans bagkatalog er begrænset. Hittet "Liar Liar" kom hen mod slutningen og vakte pæn begejstring i teltet, men adskillige af Cabs sang er syng-med-venlige og i det hele taget iørefaldende, eksempelvis den temposkiftende "Loves Me Not" og den funky "Good Girls" med sprød akustisk guitar – dedikeret "til damerne", som Cab sagde med et glimt i øjet. Han lignede heller ikke én, der havde problemer med det modsatte køn. Til gengæld lignede han en kommende stjerne – det skal blive spændende at følge ham.