U2
Songs of Innocence

U2: Songs of Innocence

Album / Apple / Universal Music
Udgivelse D. 09.09.2014
Lars Löbner Jeppesen

10 år efter, U2 var med på de teknologiske noder og lancerede den efterhånden oldnordiske U2-iPod, har de igen slået de guldtrådede pjalter sammen med Apple og vupti listet deres nye album ind på din computer – hvis altså du nogensinde har købt noget i Apple-store. Det har en halv milliard mennesker…

Igennem hele bandets karriere har ambitionerne om at være de største været enorme. Sangene har ikke altid været til det, men armbevægelserne har så sandelig. På dette 13. album har bandet 11 så godt som flyveklare sange, der dog nok først viser deres sande styrke, når de bliver fremført live. For albummet er indspillet i syv forskellige studier, med fem producere og lige så mange mixere, og her melder talemåden om, at for mange kokke fordærver maden sig.

For skelettet til et ærligt og rocket album er der, men der er hældt spandevis af unødvendigt glimmer og effekter ud over, og så er Bonos vokal næsten anmassende langt fremme i mikset. Til gengæld får både The Edge og Adam Clayton lov til at knokle igennem på deres respektive strengeinstrumenter på de eksplosive Cedarwood Road, The Miracle (of Joey Ramone) og Volcano.

Intet U2-album uden det storladne popbrag, og på dette album er det Iris (Hold Me Close), der tager prisen på en sang, hvor forskellen mellem Coldplay og sangens egentlige afsendere er så godt som udviskede. Mere interessant er den Kraftwerk-inspirerede Sleep Like A Baby Tonight, hvor The Edge tager tråden op fra guitararbejdet på mesterværket Achtung Baby og den sjælfulde og lullende afslutter The Troubles med Lykke Li på gæstevokal.