Serial Killers: Store Vega, København

Serial Killers, Store Vega, København

Serial Killers: Store Vega, København

Anmeldt af Henrik Jensen | GAFFA

B-real (kendt fra Cypress Hill), rapperen Xzibit og den mindre kendte Demrick gæstede lørdag Vega København med dj. Serial Killers er et samarbejde mellem de tre rappere, der fremførte en blanding af gamle sange fra deres eget repertoire og nye sange skrevet til lejligheden, under navnet Serial Killers. Det kunne så nemt være gået galt, men det var på ingen måde tilfældet lørdag aften i Vega. Koncerten startede med et par numre fra trekløverets samarbejde, og her var det tydeligt at mærke, at publikum var ukendt med det forholdsvis nye bands egne sange, Og netop derfor blev der ikke kastet mange håndtegn til at starte med.

Det var nemlig fåtalligt af publikum, der var kommet for at høre det navn, som stod på plakaten. Folk ville høre de gamle travere fra henholdsvis B-real og Xzibit. Og heldigvis leverede de to masser af gamle hits fra de gamle dage. Da numre som "X", "I Want to Get High" "Dr. Greenthump" og ikke mindst "Insane in da Brain", blev langet over scenen, blev der kastet håndtegn, som var det i KB Hallen 1995. Serial Killers leverede, hvad folk ville have.

Dog var det primært B-real, der fik sine gamle numre ud over scenen. Måske forståeligt nok, da det er ham, der med Cypress Hill har haft flest lyttervenlige hits. Alligevel stod man som publikum og manglede lidt flere af den gode Xzibits hits. For dem har der trods alt været et par stykker af. Dog blev klassikere som "X", "Paparazzi" og "Alcaholic" langet over disken, og det blev modtaget med kyshånd af det hiphop-glade publikum. Som entertainere var de tre rappere ud over det sædvanlige. De nød at stå på scenen, og det mærkede man tydeligt som publikum.

Specielt Xzibit brændte igennem. Han lignede hele koncerten igennem en glad lille julegris, der nød det, han lavede. Det gjorde det nemt som publikum at elske ham. Den forholdsvis ukendte rapper Demrick forsøgte at være med på de to andres energiniveau, men det var tydeligt at mærke, at han ikke har den samme kult-status som de andre og derfor faldt lidt til jorden, hver gang han greb mikrofonen. Dog skal det nævnes, at han prøvede. Det kan umuligt have været nemt at skinne igennem, når man står over for to raplegender som Xzibit og B-real.

Generelt var koncerten en ode til 90'ernes hiphop-æra. Og det virkede. Publikum fik set girafferne og kastet nogle håndtegn. Dog var der lidt stille i krogene, når konstellationen spillede deres egne numre under navnet Serial Killers. Det var tydeligt at mærke, at ingen kendte til numrene, og folk bare trippede på at høre det næste hit. Alt i alt var det dog en fin koncert, der leverede til fulde. Men i virkeligheden var det ikke Serial Killers, der spillede. Det var Xzibit og B-real. Og det var et smukt "blast from the past".