Tako Lako
Pulse Riddle

Tako Lako: Pulse Riddle

Album / Nordic Waves
Udgivelse D. 13.10.2014
Torben Holleufer

Det er faktisk først på titelnummeret, at vi finder charmen. Den detalje i danske Tako Lakos udtryk, som bragte dem så langt på den fremragende debutskive. Med 120 kilometer i timen kommer nogle af de Balkanriffs, som virker så forløsende. På et nummer, der virkelig holder, og som man må håbe for bandet bliver den ørehænger, der fæstner sig hos publikum.

Det er stadig karismatiske Ognjen Curcic her og der og alle vegne. En dynamo uden lige, som vi har set det til talrige koncerter. Det er der ikke rokket ved på denne nye skive, vi er stadig på vej ud over stepperne i høj fart. Men også en sanger, der med ret begrænset stemmepragt kan sin Depeche Mode og nu står med et værk – eller makværk – som hylder svulstig synthpop fra firserne tilsat eurotekno, men som et eller andet sted på vejen har mistet det glimt i øjet, som gjorde bandets form så befriende. Det er, som om Curcic og kompagni pludselig vil tages alvorligt, som udøvere af stor kunst.

Jeg fandt faktisk, at bandets forbindelse til Balkanmusik var forfriskende. Med nogle af de samme virkemidler som en Shantel ville de skabe en musik, hvor der var inspiration fra genrer som turbofolk, chalga og så videre, de ofte stærkt kitchede former for Balkanpop, som er så populære. Men også filtreret på en måde, der gjorde Tako Lako unikke.

Den oplevelse af noget unikt er helt væk på den nye plade. Der er fortsat oplæg til medrivende liveoplevelser, men legenden om den svære efterfølger til en stor debut er fortsat relevant. Når det er sagt, er der da medrivende forløb, men synd, at bandet ikke satsede mere på originalitet. Det klædte dem sidst.