The Smashing Pumpkins: Monuments to an Elegy

The Smashing Pumpkins
Monuments to an Elegy

Album /
Udgivelse D. 09.12.2014
Michael Jose Gonzalez

Tidligere end annonceret er Billy Corgan ude med det første af to annoncerede Smashing Pumpkins-album, der egentlig var sat til udgivelse næste år. Men hvorfor også holde på materialet, når det nu ligger klar? Allerede fra den massive åbner Tiberius står det klart, at der er skruet op på 11 på Monuments to an Elegy, der med den gode sang som rød tråd stritter i væld af retninger.

Med en vis Tommy Lee (ja, dén Tommy Lee) bag tønderne får den på alle tangenter – også på det smittende singleudspil Being Beige, der er en smertetung powerpopsang, som kun Corgan kan levere dem – komplet med "world's on fire"-omkvæd. Generelt er det gode vibrationer og syng-med omkvæd, der præger albummet, der – for en Pumpkins-plade – har en gennemgående snert af positivitet over sig. Hvem havde for eksempel troet, man skulle høre ord som "I feel alright tonight" (Monuments) i en Smashing Pumpkins-sang?

Der trækkes i højere grad på det univers, Corgan dyrkede i Zwan end på 90'ernes grungede prog-rock (Adore undtaget), og albummet føles som et naturligt skridt videre fra Oceania. Der bliver eksperimenteret med nye lyde i Pumpkinland – lyt bare til Anaise, hvor der ikke spares på space-effekterne eller Run To Me, hvor der på effektiv vis nærmest går disko i den.

Og så skal der desuden lyde ros til Billy og hans skiftende kumpaner for ikke krampagtigt at forsøge at holde fast i fortidens dyder, men i stedet turde se fremad og føje nye farver til Pumpkin-navnets ellers så sortrandede pallet.

Det skorter ikke på gode sange på Monuments to an Elegy, og selvom der skal kippes med hatten for bandets mod til at gå planken ud, sidder man efter endt lytning tilbage med en smag i munden af, at albummet er en kende overproduceret og ikke helt så helstøbt som sin fortræffelige forgænger, men der nu stadig tale om et absolut solidt og opløftende udspil, der viser, hvor habil en popsmed den gode Corgan har i sig.