Ed Sheeran: Forum, København

Ed Sheeran, Forum, København

Ed Sheeran: Forum, København

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Han er BFF's med Taylor Swift, har over to millioner følgere på Instagram og har skrevet sange til One Direction. Og så tager han ud til kræftsyge fans, samler penge ind til sexarbejdere og har købt en farm på hjemstavnen i England, hvor han håber på at starte en familie i fremtiden. Ed Sheeran virker som en reel, sympatisk fyr. Og nå ja, så har han solgt millioner af plader, toppet hitlisterne og vundet et hav af priser. Med pladerne "+" fra 2011 og den nye "X" i bagagen gæstede han Forum i København tirsdag aften, hvor der allerede 44 minutter efter start på billetsalg kunne meldes udsolgt.

Pigehvin galore

Forum emmer af østrogen og forventningsfuldhed. Størstedelen af publikum består af teenagepiger. De er lige i den alder, hvor musikere ikke bare er musikere, de er kærester i dagdrømme og hverdagshelte på stereoanlæggene. Og det tyder på, at Ed Sheeran er for dem, hvad Mark fra Take That var for mig. Så det er med et nostalgisk smil på læben, jeg iagttager pigen, der sidder helt opløst i gråd på trappen og bliver trøstet af en vagt, og de mere muntre piger, der løber forvirrede rundt i Forums store hal for at vinde den perfekte plads, så man både kan se Sheeran tæt nok på og samtidig nå at løbe hurtigt ud efter koncerten for at løbe efter hans tourbus.

Da den 173 cm høje, 23-årige brite med det ildrøde hår og de venlige, lyse øjne kommer på scenen, er mine trommehinder da også tæt på at briste, da næsten hele Forums kapacitet på 10.000 publikummer skriger i kor. Nye højder bliver nået, da aftenens andet nummer, hittet "Lego House", bliver eksekveret.

Enmandsband

Ed Sheeran er alene på scenen, med ti storskærme som en art kompensation for et liveband. I stedet bruger han sin guitar og vokal på sin loop-station og skaber trommelyde med sin guitar. I nogle sange fungerer det, og i nogle gør det ikke. Til tider er der nemlig nogle timingproblemer, hvor Sheeran simpelthen falder ud af takt og ikke kan følge med sine egne loop.

Dette er dog på et minimum, men skal nævnes, fordi jeg har set nordmanden Bernhoft vise, hvordan looping skal gøres til ug. Og der er Sheeran altså ikke helt. Når det forholder sig sådan, forstår jeg ikke, hvorfor han insisterer på at gå solo på scenen på sin turné i forbindelse med det nye album "X", når det band, han spiller med i tv-optrædener som X Factor og Idol fungerer så udmærket.

Hvad med de rigtige rock'n'rollere?

Noget, jeg bider mærke i under koncerten er, at pigerne hviner højest og tramper mest i gulvet, når Ed Sheeran går helt amok på sin guitar i bedste rock'n'roll-stil. Men han er bare ikke særligt rock'n'roll, han er en popmusiker. Så hvorfor pokker er det lige ham, teenagepigerne falder for, og ikke de rigtige rockmusikere, hvis det er den del af hans optræden, de tænder mest på? Bare en tanketorsk.

Ed Sheeran veksler mellem ballader som "One", hvor man næsten kan høre en ung Justin i 'N Sync-perioden, og så kan han godt lide at rappe. Og det synes jeg, han skal lade være med. Der findes så mange rappere, der er ti gange mere kompetente på det felt end Ed Sheeran. Så frem for at lyde som en forkølet Mike Skinner på numre som "Don't" og "Take It Back" burde han fokusere mere på det, der er hans eget, og som fungerer så fremragende. Nemlig sange som "The A Team", der faktisk viser en helt habil sangskriver, "Give Me Love", der viser en Sheeran med noget inderlighed, sjæl og nerve, og sidst, men ikke mindst "I See Fire", der uden tvivl er min favoritsang fra hans hånd. De keltiske undertoner og den måde, han bruger sin vokal på de tre ovenstående sange er godt håndværk, hvor ændringer fra falset til fuldregister giver kuldegysninger. Mere af det, og meget, meget mindre rap.

Alt i alt var det en rigtig god koncert med Ed Sheeran tirsdag aften i Forum. Publikum var med, og Sheeran er den fødte entertainer, der skabte tryghed med sit rolige og selvsikre væsen. Men et liveband ville have klædt ham til sådan en stor scene, og når han ikke mester loopstationen til fulde. Og så skal han altså lade være med den rap.