Danni Travn
Bent Fabricius-Bjerre

Danni Travn: Bent Fabricius-Bjerre

Bog / Gyldendal
Udgivelse D. 06.12.2014
Espen Strunk

Han er en af de få musikere herhjemme, som man uden overdrivelse kan tillade sig at kalde en "institution" i dansk kulturliv - lige fra rollen som orkesterleder under og efter besættelsen, over internationale hits og den folkekære kendingsmelodi til succes-serien "Matador" og frem til den forfriskende medvirken i de senere års populære tv-fænomen "Klovn."

Og det måske allermest bemærkelsesværdige? At han ikke blot er her endnu, men oven i købet arbejder ufortrødent videre i en alder af 90 år. Som Travn bemærker i sin nye biografi: "Her er tale om en mand, som blev født et halvt år efter, Thorvald Stauning blev statsminister første gang. (...) Fysisk og mental slitage synes at glide af på ham."

Bent Fabric - hans internationale kunstnernavn - har tidligere udgivet en selvbiografi, men med sin nye bog har Danni Travn efter eget udsagn søgt at komme lidt tættere på mennesket Fabricius-Bjerre. Og det er faktisk lykkedes i denne velskrevne biografi, som formår at gøre en dybest set ikke voldsomt dramatisk eller actionpræget historie både medrivende og underholdende.

En god følelse

Fra læreårene på det besatte Københavns populære dansesteder og videre frem over syv (!) årtier tegnes et billede af en mand, som gennem en lang karriere har brilleret mindst lige så meget ved sin iværksætterevne (første virksomhed åbnede da Fabric var sytten, red.) og sit ukuelige drive som ved sin fornemme flair for lette, iørefaldende melodier. Som kollegaen Torben Ulrich siger et sted: "Han havde en foretagsomhed, som også var en slags kreativitet."

Selv leverer hovedpersonen måske den fineste nøgle til en forståelse af komponisten med den evigt elskværdige og korrekte fremtræden: "Det, der har drevet mig og stadig driver mig, er at være i stand til at formidle en form for oplevelse til folk. Og så vil jeg hellere formidle en god følelse end en dårlig følelse. Hellere glæde end gru. Det, synes jeg, er hyggeligere."

Der er som sådan meget lidt sex, drugs & rock'n'roll over historien om Fabric - ingen menneskelig deroute, ingen smadrede hotelværelser eller anden grænsesøgende adfærd. "Bare" en helt igennem ordentlig mand, der regner det at være "lige ud ad landevejen" som en af de vigtigste dyder hos sine venner og kære. Alligevel har Travn formået at skrue en glimrende biografi sammen om manden.

Og nå ja, sex mangler da forresten ikke i historien. For som vennen Erik Brandt udtaler et sted i bogen: "En overgang kaldte vi Bent 'Rosinen,' fordi han var rynket. Senere har han fået noget rødligt i øjnene, så nu kalder vi ham 'Kaninen.' Det siger også mere om Bent."

Danni Travn: Bent Fabricius-Bjerre. Gyldendal, 312 sider illustreret, vejl. pris 299,95 kr. Er udkommet.