Mary J. Blige
The London Sessions

Mary J. Blige: The London Sessions

Album /
Udgivelse D. 01.12.2014
Sohail Hassan

Efter at have mere eller mindre udtømt mulighederne i USA uden den helt store succes er Mary J. Blige taget til UK. Samarbejdet med hotte Disclosure på remixet af deres hit F For You i starten af året smagte efter mere. På de her London-sessions medvirker cremen af britisk soul, house, pop og klub-musik, hvilket tydeligt fremgår af coveret. Navne som Sam Smith, Emeli Sandé, Naughty Boy og flere byder den forhenværende Queen of Hip Hop Soul velkommen. Hun har dog haft Rodney Darkchild Jerkins med i tasken, som executive producer og garant for, at briterne ikke fik rodet hende ud i noget snavs.

Albummet åbner med nogle solidt producerede blues and soul-numre, der både er velskrevne og passer godt til hendes sangtalent. På femte nummer Right Now går festen så i gang med house i stil med F For You-remixet, og det holder. Konceptet gentages igen med succes på Follow feat. Disclosure. De øvrige party-numre på albummet er dog ikke lige så vellykkede og interessante. Til gengæld er der en række udmærkede pop-numre med tilstrækkelig kant til at kunne begå sig på dagens hitlister, f.eks. Long Hard Look.

Alt i alt har det været et smart træk og hele flyveturen værd at søge hen, hvor talenterne blomstrer og i den grad har fingeren på pulsen. At UK oven i købet altid har forstået at holde soul-musikken i hævd og respekteret i en grad, som musikkens eget hjemland ikke har i de sidste mange år, høres tydeligt på dette samarbejde. Uden tvivl det bedste og mest interessante album af Mary J. Blige i mange år, selv om det ikke er et mesterværk.