Djämes Braun
Modgift

Djämes Braun: Modgift

Album / Warner Music
Udgivelse D. 02.03.2015
Henrik Bæk

Pilfinger og Kenno har kendt hinanden, siden de var teenagere, og gennem årene har deres store interesse kredset om musikken. I 2012 vandt de P3s KarriereKanonen og siden er det gået stærkt for duoen, der i 2012 udsendte deres selvbetitlede første ep. I 2013 kom ep nummer to Farlig Tiger, hvor de blandt andet hittede stort med nummeret Kvinder Og Kanoner med Barbara Moleko. Samtlige numre fra de to ep'er er samlet på Modgift, der tillige indeholder de tidligere udsendte singler Ejer Det og Dumt På Dig (Part 2), som begge er blevet til i samarbejde med Kato samt Fugle, der sidste år blev et af sidste års største hits med over 8 millioner streams.

På de to nye numre Lytter Ik' Til Dem og Inficeret er gruppens velkendte dancehall- og reggaeudtryk erstattet af en mere funky lyd, ligesom teksterne også er blevet mere eftertænksomme. Sidstnævnte handler om nogle af de vanskeligheder, duoen selv har oplevet i deres parforhold som følge af et travlt liv på landevejene og i studiet, der ofte har ført til længsel og afsavn. På nummeret, der åbner med genbrug af en af musikhistoriens undervurderede instrumenter, "talkboxen", takler Djämes Braun problemet på deres egen charmerende måde med teksten:

"Jeg trækker stikket ud og ta'r dig til Bombay, for vi trænger til at komme ud og lege, holder dig vågen som en zombie, mit kød og blod er inficeret af dig". Måske er det netop deres mange spillejobs, der har medført, at der ikke er så mange nye numre på albummet, men til gengæld er der masser af kvalitet i rillerne, hvilket også kommer til udtryk på det nye Inficeret, der beviser Djämes Brauns helt unikke evne til at skrue en sang sammen med umiddelbar hitkvalitet. Og hits er der rigtig mange af på albummet, der så absolut må kandidere til en af de mest ventede udgivelser dette forår.