Katy Perry: Jyske Bank Boxen

Katy Perry, Jyske Bank Boxen

Katy Perry: Jyske Bank Boxen

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Min datter på fem ville have elsket det: Der var det hele, og alt i kvalmende mængder: balloner, lyserøde højhælede sko, Hello Kitty-outfit, ultra neonfaver i alle nuancer, mobiltelefoner, dukker, bamser, smileys, plasticblomster, en hest i guld, dansere i tusindevis - sådan føltes det - og tilmed i nuttet kattekostume. Ingen tvivl, min datter på fem ville have elsket det ligesom hendes lidt ældre medsøstre gjorde det i stimevis under aftenens børnefødselsdagslignende mareridt af en blanding af kostumebal, gymnastikopvisning, talentshow, danseforestilling og blinkende videoskærme, der hamrede løs samtidig med alt det andet, der uafbrudt foregik på scenen.

Men hvor blev musikken af? Den blev fuldkommen kvalt i to timers meningsløst kulørt cirkus. Så kan man med nogen ret hævde, at det var blot en fordel, med tanke på den candyfloss-kvalitet, de fleste af den 30-årige amerikanske Katy Perrys sange besider, men ret beset var det jo en koncert, som publikum have betalt op til 900 kroner for at overvære, og ikke en børnefødselsdag fra helvede.

Temafest

Koncerten er delt op i syv afdelinger med hver sit tema, og mellem temaerne er den amerikanske sangerinde så under scenen for at skifte tøj, mens en video eller noget andet bliver vist på de tre skærme, hvoraf den miderste er trekantformet. Den gigantiske Katy Perry-turne, der gør stop nummer 126 i Herning, har nemlig fået navnet Prismatic World Tour, hvorfor der er trekanter (og pyramider?) ved hver en given lejlighed. Og dem er der mange af.

"Fødselsdagen" starter således med superhittet "Roar," hvor vi får banket prisme-temaet ind med grødskeer. Sangen er da også en af sangerindens bedre, og alt i alt er åbningen noget af det mest vellykkede. Her er man heller ikke endnu nået at blive træt af al den kåde staffage. Her er der eksempelvis dansende indianer-krigere med sværd i alle farver og nuancer, og Perry bærer en kort kjole med lys, der skifter og faktisk er mere elegant, end den lyder.

Der går tre-fire numre, før man ser, at der rent faktisk er et band med, som bærer noget, der til forveksling kunne ligne rigtige instrumenter. Bandet bliver ganske enkelt i anden afdeling hejst op fra gulvet.

Hesten var et højdepunkt

Næste tema er det egyptiske tema, som er ganske imponerende. Det starter naturligvis med kæmpehittet "Dark Horse," som delvist er blevet berømt på sin usædvanligt flotte video, der netop foregår i en slags fantasiversion af det gamle Egypten. Imponerende er guldhesten, hvorpå sangerinden sidder, og som alt andet kommer op af et hul i scenen. Hesten bliver en slags højdepunkt i koncerten. Jeg kunne have ønsket mig, at det var en håndfuld af sangene, der var højdepunkter, men det var det ikke. Således bliver den kendte sang "I Kissed A Girl" en del af det egyptiske tema, hvilket virker temmelig langt ude. Sangen ender dog i en dejlig råhed, der står i behagelig kontrast til den megen popklister.

Rædselsfulde katte

Herefter fortsættes over i et rædselsfuldt katte-tema, hvor man synes at have lånt kostumerne fra musicalen "Cats", og danserne hopper sammen med aftenens hovedperson rundt i forede kattekostumer med svingende haler og hvæssede klør. Igen uden nogen som helst mening eller sammenhæng. Katy Perry optræder dog i et Hello Kitty-lignende kostume. Her er igen noget genkendeligt til de unge piger i salen.

Derefter er det en såkaldt akustisk afdeling, vi skal igennem, hvor bandet stiller op ude blandt publikum. Men selvom Katy Perry spiller på en akustisk sølvguitar og siger en masse pænt om Danmark, afslører denne afdeling mere end resten, hvor spinkle sangene er. De tåler på ingen måde at blive rippet, selvom forsøget er prisværdigt.

En stol i en lagkage

Vi skal igennem en discoteksafdeling og et hyper-neon-tema, inden vi omsider er nået til ekstranumrene, som uvist af hvilken grund består af en happy birthday-sang. En pige fra publikum bliver hentet op på scenen for at sidde i en kongestol, der forvandles til toppen af en lagkage, hun er nemlig så heldig/uheldig at have fødselsdag i dag, nej ikke i dag, men i denne måned. Tja... Det hele ender med fyrværkeri og sangen "Firework."

Omsider er det slut - tak for det.

Opvarmning: Charli XCX ***

Den 22-årige englænder Charli XCX var opvarmning til Katy Perry-koncerten. Det gjorde hun med god girl-power og fuck jer-attitude under et stort plastichjerte med inskriptionen "Sucker" (titlen på hendes aktuelle album) i et overraskende hårdslående punk-pop-univers.

Det blev dog aldrig vildere end "I want to break the rules, I don't want to go to school." Og dermed tabte vildskaben hurtigt interessen. Med sig havde Charli XCX tre jævnaldrende søstre på såvel bas, guitar og trommer i sølvkjoler med englevinger.

Nej, Spice Girls har ikke levet forgæves, og musikken passede fint ind i målgruppen på piger under 20. Resten af de 14.000, der var samlet i Boxen, var nok udmærket tilpas med, at koncerten holdt sig inden for den halve time.

Charli XCX og hende sølvengle gæster Tinderbox-festivalen i Odense til sommer.