Madonna
Rebel Heart

Madonna: Rebel Heart

CD / Universal Music
Udgivelse D. 09.03.2015
Michael Jose Gonzalez

Det lovede ellers godt for Madonnas 13. album, da popdronningen tilbage i december udgav seks af numrene fra Rebel Heart, efter demoversioner var blevet lækket online. Desværre skal man ikke mange afspilninger af det færdige album igennem, før det bliver klart, at de allerede udgivne sange også er de mest interessante.

Tilbage er – som altid – solidt pophåndværk, hvor vores hovedperson halser efter at ramme tidens lyd og leverer tåkrummende provokationer, hvor den katolske kirke nok engang står for skud. Hun kunne passende have brugt energien på at fylde albummet med bedre sange, for der er ikke meget at hidse sig op over på Rebel Hearts øvrige materiale – og der er naturligvis ikke det fjerneste i vejen med at lovprise sine 58-årige kropsvæsker, men: "Yeezus loves my pussy best" (Holy Water)? Seriøst, Madge, du synes ikke selv, det virker lidt søgt?

Forglemmelighederne står i kø på albummets sidste halvdel, hvor fine Body Shop dog stikker ud og viser, at Madonna stadig er i besiddelse af noget af fordums glød. Obligatoriske ballader som Wash All Over Me og Heartbreak City er halvhjertet leveret og så klichéfulde, at man hellere genbesøger de mere opfindsomme og sprudlende Unapologetic Bitch eller Illuminati end hører dem til ende.

Der er som nævnt gode stunder på Rebel Heart, og Madonna slipper flere steder godt af sted med at alliere sig med tidstypiske producere, men hvor ville det dog klæde hende at slippe al den påtrængende staffage, droppe åbentlyst beregnende og påtagede provokationer som de uklædelige narkotikareferencer og de allermest pinlige vulgariteter (dine børn må være så stolte) og så ellers fokusere på bare at levere et solidt album med ditto sange.

Nej, Rebel Heart er et af de album, hvor man selv som inkarneret fortaler for det fysiske medie bliver glad for, at man har mulighed for selv at sammensætte sine playlister.