The Doors
Feast Of Friends

The Doors: Feast Of Friends

DVD / Eagle Rock Entertainment
Udgivelse D. 23.03.2015
Torben Holleufer

Det er en lækkerbidsken for elskere af The Doors i almindelighed og Jim Morrison i særdeleshed, der nu endelig ser dagens lys. For det er den californiske gruppe på højden, vi ser, og selve Feast Of Friends er den eneste film om The Doors af The Doors. Vi er med overalt i noget, der stadig ligner fire venner med venner og kærester, der åbenlyst nyder at være sammen. Titlen Feast Of Friends er selvfølgelig en linje fra When The Music Is Over fra Strange Days, det album de var på turné med i 1968.

Der er en masse fantastiske scener i selve filmen, og man kan ikke lade være med at tænke på de senere problemer i en scene, hvor en stribe politifolk forsøger at holde fans fra at invadere scenen. Siden ville netop ordensmagten jo vente på, at forsangeren skulle fyre forbudte ord på fire bogstaver eller lave bevægelser af vovet karakter. De tider er langt væk på de smukke optagelser fra 1968, som er foretaget af en af Jim Morrisons gamle klassekammerater fra filmskolen i Los Angeles. Det er meget rørende at opleve bandet sammen, og Jim Morrison er ret sjov i en scene, hvor han spiller flygel for de andre. Ligesom den sidste del af filmen er en koncertoptagelse af The End, hvor bandet spiller formidabelt bag en sanger, som aldrig her set bedre ud. Intenst er ikke ordet. Ligesom afslutningen, hvor bandet og familie er på en sejlbåd synes at være et drømmeagtigt øjeblik. Vi er med om bord i samhørigheden.

Men det fede ved udgivelsen er ikke mindst de andre dokumentarfilm, der følger med. For selve Feast Of Friends har det med at lade billederne passere revy, mens Doors-musik spilles ovenpå. Mens en nyere film konstrueret med materiale fra Feast Of Friends-optagelserne går meget dybere og er en egentlig dokumentar, er der også en tidligere udgivet engelsk dokumentarfilm, The Doors Are Open, der dog her er i bedre lydkvalitet end tidligere set. Her følger vi bandets koncert på Roundhouse i London, og selv til lydprøven er der en masse på spil. Ligesom vi får virkeligt god udgave af Light My Fire og en rent ud besættende version af When The Music Is Over, hvor Jim i den grad er et dramatisk centrum. Men også lidt sjovt og tidstypisk. De engelske producere klipper filmbidder af amerikanske præsidenter og Vietnam-krigen ind.

Endelig er der en tidlig version af The End fra et canadisk tv-show. Her er John Densmore tidstypisk placeret på en stor piedestal bag Morrison. Men musikken fejler bestemt ikke noget og kan minde lidt om den berømte optagelse fra Danmarks Radio.

Det er en sublim rejse med The Lizard King og hans venner.