Bassekou Kouyate & Ngoni ba
Ba Power

Bassekou Kouyate & Ngoni ba: Ba Power

Album / Glitterbeat
Udgivelse D. 29.04.2015
Torben Holleufer

Det er synd at sige, at Malis Bassekou Kouyaté ser sig tilbage i disse år. Jeg kastede samtlige 6 stjerner efter den forrige udgivelse, der da også blev behængt med priser, inklusive Årets album på World Charts Europe. Nu er der blevet skiftet pladeselskab og yderligere skruet op for den virtuose rockspade af en n'goni.

Det er selvfølgelig en smags sag. Er Bassekou gået for langt? Når nu instrumentet netop i hans hænder var et underskønt kildevæld af vellyd. Og han langt hen ad vejen lyder som en guitarist med et - medgivet - rystende højt virtuost niveau. Jeg så ham og gruppen i februar til en festival i Mali, og syntes her, at han overdrev turene med wahwah-pedalen, men denne plade er langt mere balanceret. Og så er Ami Sacko fuldt på højde med husbonden og synger vidunderligt i den klassiske stil, som kvinder af griot-familie fra Mali bare gør bedre end de fleste, bare hør den herlige smægtende Aye Sira Bla. Ligesom Bassekou Kouyaté tager nogle herlige traditionelle ture hen mod slutningen af albummet, eksempelvis afslutteren Bassekouni, som med spillet på kalabas viser, at den afrikanske blues hører til hos denne spillemand frem for Saharas tuareger. Et historisk faktum, som illustreres på fornemmeste vis.

Men der er selvfølgelig også de rappe forløb, hvor det går over stok og sten. Her når Bassekou og gruppen et karrierehøjdepunkt med den herlige Waati, hvor trommesættet driver sangen frem, mens Bassekou og sønnerne viser, hvor fornemt samspillet nu er blevet med linjer, der krydser, vrider og vender sig som en sprællende fisk, du ikke kan få fat på. Inden pedalbrættet trykkes i bund og vi flyver med Hendrix og alle de andre.

Igen en topplade fra koncertaktuelle Bassekou Kouyaté.