Oliver Blank : Spot Festival, Dome, Aarhus

Oliver Blank , Spot Festival, Dome, Aarhus

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Det er et fuldstændig ubeskrevet blad af et band, som denne eftermiddag træder på scenen til KarriereKanonens anden dag. Ikke nok med at Oliver Blank er et forholdsvis nyt band, så er det oven i købet første gang nogensinde, at det esbjergensiske herrer spiller live sammen i denne konstellation. Det er altså på mange måder en vaskeægte debut-koncert, publikum er vidne til.

Oliver Blank består til daglig af tre personer, men udvides live til fem, så der både bliver plads til guitar, bas, synth og trommer – og naturligvis også en forsanger. Sidstnævnte skal især vise sig at blive Oliver Blanks helt store force. Iført sort læderjakke, et glimt i øjet og en performance-evne, der virker naturlig medfødt, står Niels Holm skarpt i front. Med en ubesværet falset, som rammer klokkerent selv i de høje toner, og en vokal, der vækker minder om Jamie Cullum i sine unge dage, har vi her at gøre med et stærkt es i Oliver Blanks electropoppede hat.

Musikken og lyden virker ikke fremmede i ørene og lægger sig tæt op ad de nye stjerneskud på den danske hit-himmel i form af Scarlet Pleasure og Julias Moon. Men med en solid og lækker sangskrivning i bagagen slår Oliver Blank fast med syvtommersøm, at deres eksistens bestemt er berettiget. Især med singlen "Loving You" er der lagt i ovnen til et potentielt stort hit. Det er funky og catchy som bare fanden!

Generelt virker Oliver Blank på ingen måder som et nyudklækket gymnaiseband, og drengene formåede at spille med et kæmpe musikalsk overskud, der lod plads til en skøn mængde velspillede breaks. Netop én af de små ting, som gør, at de skiller sig ud fra alle de andre i flokken. Hvis det her var novicerne Oliver Blanks bud på en åbningsdebut, burde man have overordentligt høje forventninger til drengenenes erfarne og garvede koncerter.