Ulvetimen: Naturhistorisk Museum, Aarhus

Ulvetimen, Naturhistorisk Museum, Aarhus

Aarhus-bandet Ulvetimen har netop udgivet deres delvis Nikolaj Nørlund-producerede debutalbum "Indtag Natten", og på udgivelsesdagen holdt de releasekoncert på Naturhistorisk Museum i Aarhus, der for tiden har en udstilling om netop ulven – som jo for nylig er vendt tilbage til det danske land efter 200 års fravær. Aftenens koncert blev tilmed indledt med et miniforedrag ved ulveekspert og seniorforsker Thomas Secher, og således blev vi godt klædt på til en aften i comeback-rovdyrets tegn – midt imellem udstoppede dyr. Ulvene var dog sendt op på anden etage, så Ulvetimen måtte nøjes med selskab af blandt andre en wombat, en tiger og en såkaldt gøglerørn.

"Indtag Natten" er en sammenhængende fortælling om et forholds dramatiske op- og nedture, der blandt andet indbefatter bryllup, utroskab og mord, fremstillet via 10 poetiske tekster fra sanger og sangskriver Kristian Kjærulff Ravn. Ved aftenens korte koncert fik vi dog kun seks af numrene og ikke i helt samme rækkefølge som på albummet, så den røde tråd lyste knap så klart som på vinylpladen. At der var tale om solide, alvorlige og overvejende afdæmpede folk-rock-sange, var dog tydeligt, og de blev fremført af en veloplagt sekstet med Kritian Kjærulff Ravns dybe og fyldige røst i centrum.

Gruppen åbnede med den romantiske "Nord" helt akustisk og uden mikrofoner, hvor især Simon Alsing Busks sprøde mandolinlyd spredte velbehag. Mandolinen fortsatte på de følgende, mere elektriske sange, når han ikke spillede lige så vellydende xylofon, og de øvrige musikere bakkede op med el-guitar, bas, trommer (uden bækkener, men med diverse former for slagtøj), keyboard og kor – og Kristian Kjærulff Ravn på akustisk guitar. Lyden var fin, det alternative spillested taget i betragtning, om end ikke alle tekstmæssige nuancer stod lige skarpt. Det var i øvrigt næsten muligt at danse til de sidste to sange, "Den Enlige Fodsoldat" og "Det Går Op".

Og så lige navnet: Ulvetimen har i denne sammenhæng ikke noget med travle børnefamilier sidst på eftermiddagen at gøre. Ulvetimen er den sidste del af natten, før solen står op, hvor der er masser af plads til at tænke store tanker – og til at lytte til "Indtag Natten". Forhåbentlig er Ulvetimen kommet for at blive – ligesom ulven.