R3hab: Tinderbox, Magic Box

R3hab, Tinderbox, Magic Box

R3hab: Tinderbox, Magic Box

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Hvor mange gange har man ikke i et feststemt øjeblik mødt et par ukendte øjne og udvekslet et skævt anerkendende smil til lyden af ekstaseinducerende toner. Sådanne stunder er uvurderlige. Magic Box på Tinderbox lader til at være et afsides område til at kultivere disse møder på tværs af fællesnævneren EDM.

Tæt på Tusindårsskoven ligger Odense Friluftsbad og tilsyneladende de rette rammer for en minifestival med elektronisk festmusik. Ved hjælp af dobbelte hegn og vagter er badeområdet lukket af og nej, det stoppede ikke en frisk ung mand, der til lyden af den svenske duo Cazzette fik lyst til at springe i vandet fra 10-meter vippen. Han vandt sikkert det væddemål, blev eskorteret væk, og Cazzette færdiggjorde et eklektisk mix af hiphop, house og trap og blev afløst af den hollandske dj-stjerne R3hab.

R3hab spiller såkaldt dutch house eller dirty house, og det er nogenlunde præcis som det lyder, housemusik, der gør brug af dramatisk opbygning og voldsomme trommerytmer, der giver incitament til at fistbumpe eller bare hoppe på stedet. R3hab havde ikke sparet på virkemidlerne, og stort set hvert andet drop blev derfor ledsaget af fyrværkeri eller pyroteknik. Magic Box-publikummet var tosset med det, og det var ikke svært at forstå, når man så, hvordan den hollandske dj trykkede play på Zombie Nations "Kernkraft 400" for at bestige sin sin pult og opildne til rytmiske klapsalver og et lålålå-kor.

Vi fik serveret en god håndfuld dutch house-versioner af Calvin Harris- og Major Lazer-numre, så hvis man nu ikke var helt nede med R3habs sæt kunne man altid tænke sig tilbage til forrige dags strabadser. Det var dog R3habs egne numre, der havde størst effekt for de dansende drenge og piger. Især "Soundwave", der faldt ret tidligt og mindede om den svenske melodiske house, og "Karate", der gjorde brug af den samme blæserlyd som mange af Major Lazers sange.

R3habs sæt lagde sig praktisk talt et komfortabelt sted mellem de EDM-navne, der allerede havde præget Tinderbox og Magic Box. Samtidig forblev han provokerende og personlig nok til at stikke ud fra mængden. Han talte til publikum flere gange, og ikke kun for at opildne til mere klappen, men også for at vise sin taknemmelighed over at spille sit første danske job på Tinderbox.