Foxygen: Avalon, Roskilde Festival

Foxygen, Avalon, Roskilde Festival

Foxygen: Avalon, Roskilde Festival

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

(Arkivfoto, red.)

Det amerikanske band Foxygen spiller en musikalsk blanding af psykedelisk hippierock, sukkersød r'n'b og teatralsk indiepop. Deres seneste album "…And Star Power" vidner om, at de to gymnasiekammerater Sam France og Jonathan Rado står i stor gæld til fortidens excentriske og legesyge popmelodikere som blandt andre Todd Rundgren, John Lennon, David Bowie og Lindsey Buckingham. Desværre var Foxygens koncert på årets Roskilde Festival ikke i nærheden af bandets niveau på album.

En rodet rundtur
Koncerten var en rodet, larmende og usammenhængende rundtur i duoens beskedne diskografi. Tre hysteriske korpiger og en flok mandlige musikere forsøgte at hjælpe Foxygen med at realisere de komplekse og indviklede studieudgaver live. Men Foxygen var aldrig i nærheden af at indkapsle den charme, vellyd og elegance, der karakteriserer duoens mest vellykkede psykedeliske barokpopsange. Foxygens forsanger Sam Frances indsats fremstod for skrigende, sløset og, efterhånden, irriterende. Det blev simpelthen for anstrengende at høre på hans agressive og upolerede rockvokal undervejs i koncerten. Foxygen burde for eksempel have fremført deres melodiske ballade "Coulda Been My Love" i en mere tro udgave i forhold til studieindspilningen. Hvorfor ødelægge noget, der virker glimrende?

For meget gøgl
Foxygens konsekvente strategi om at bortkaste al melodisk disciplin gik også ud over The Beatles-nummeret "Let It Be", som bandet spillede et forkortet cover af. Skamferingen af Paul McCartneys klassiker var endnu en intetsigende tilføjelse til en i forvejen tynd koncertoplevelse. Hvad der kunne have været en mindeværdig musikalsk fortolkning, blev reduceret til et banalt underholdningsindslag, der hørte hjemme til en gymnasiekoncert. De tre kortøser var også en fjollet gimmick.

Den overhysteriske tilgang til syrerock, indiepop og funk blev desværre kedelig at høre på i længden. Foxygen indfriede slet ikke forventningerne. Mere vellyd og mindre gøgl næste gang, tak.