Sugarhill Gang og Grandmaster's Furious 5 w/ Melle Mel & Scorpio : Vanguard Music Festival, Fat Cat

Sugarhill Gang og Grandmaster's Furious 5 w/ Melle Mel & Scorpio , Vanguard Music Festival, Fat Cat Stage

Anmeldt af Simon Mikdal Andersen | GAFFA

Det var tydeligt at mærke, at de fremmødte medlemmer af de to legendariske rapgrupper kommer fra en tid, hvor musikkens hovedformål er at få en fest op at stå og holde denne kørende. Sugarhill Gang, der desværre mistede medlemmet Henry "Big Bank Hank" Jackson sidste år til cancer, virkede veloplagte og satte gang i de fleste danseben med deres version af det klassiske "Apache"-nummer. Det var dog langt hen ad vejen Melle Mel med hjælp fra Scorpio, der viste sig som showet helt store entertainer.

Melle Mel, som var klædt i rød Kangol-hat med tilhørende og meget stramtsiddende Superman-trøje, og Scorpio aka Mr. Ness gav et fint indblik i, hvordan man i 70'erne og 80'erne morede sig til musik med en god portion b-boy stands, dansetrin og humor i baghånden. Højdepunkterne må siges at være fremførelsen af det indflydelsesrige hit "The Message" fra 1982 og Sugarhill Gangs "Rapper's Delight" fra 1979, der kvitteres for at være musikhistoriens første udgivne rapsang.

Vi låner lige lidt… igen

Med så mange hiphop-artister på festivalprogrammet er det svært ikke at få øje på gennemgående tendenser blandt de mange optrædener. En af de mere kedelige er den drillepindsagtige brug af andre kunstneres sange i et forsøg på at sætte gang i folk ved at spille noget let genkendeligt. Dette lidt billige trick benyttede Sugarhill Gang, Melle Mel, Scorpio og den medbragte DJ C-Styles sig gevaldigt af, og publikum fik således både Aerosmith & RUN DMC, House Of Pain, Kurtis Blow, De La Soul, Old Dirty Bastard, Method Man, Eurythmics og Nirvana i ørerne for bare at nævne et par stykker. Selvom det får mange med, er brugen af andres numre forbundet med en foruroligende skepsis taget i betragtning af, at de optrædende sagtens ville kunne fylde sætlisten ud med deres egen musik, som jo er lige netop dét publikum er kommet for at høre.

Når det så er sagt, blev der holdt en fest på og foran scenen, hvor det var umådeligt svært at få sine fødder til at stå stille. Og hvis dette var missionen, så lykkedes det til fulde.