Albumanmeldelse

Beady Belle: Belvedere

Sala Santa Cecilia - Fennesz Sakamoto

Beady Belle

Belvedere

Den norske singer-songwriter fortsætter i et miks af triphop, ambient, pop og jazz

Hun debuterede med albummet Home i 2001, udsendte CEWBEAGAPPIC i 2003 og Closer i 2005. Nu kommer så hendes fjerde album - hendes hidtil bedste. Den norske singer-songwriter fremstår således på Belvedere mere modnet end nogensinde før. Som har hun fundet en anden, mere drævende tyngde frem i sig selv, og dét giver musikken en tiltrængt, meget klædelig kant. Vel er Beady Belle alias Beate S. Lech stadig strømlinet og stringent i sin tilgang til materialet, men hun tillader sig også en større grad af frækhed end tidligere – f.eks. i et nummer som Self-fulfilling. Stadig er hendes materiale dog snarere et miks af trip hop, ambient og pop end jazz – selv om hun altså udkommer på et label, der hedder Jazzland. Men Beady Belle ligger inden for det lag af vokaljazz, som let kan forveksles med de andre genrer. På den baggrund er det heller ikke overraskende, at hun på det nye album synger en enkelt duet med den britiske jazzvokalist Jamie Cullum. Selv om de to mødes i en meget, meget sukkersød ballade, Intermission Music, er det alligevel, som om der er et potentiale i duoen – et potentiale, som der bør arbejdes videre med.

VIL DU LÆSE VIDERE?

Bliv medlem og få fuld adgang til alt indhold på Gaffa.dk

Få første måned for 1 kr. — Herefter kun 29 kr./md.

  • Fuld adgang til alt indhold på gaffa.dk
  • Mulighed for at fravælge annoncer på gaffa.dk
  • Rabat på billetter til udvalgte koncerter og festivaler
  • Adgang til GAFFAs magasinarkiv med over 500 magasiner - Danmarks musikhistorie

Opret din profil


    Allerede GAFFA+ medlem