Koncertanmeldelse

Brasiliansk funk-tyv svingede sin charmeklud på Resonator Festival

Thiago Nassif

Resonator Festival, Dexter, Odense

Thiago Nassif og hans to musikere charmerede os alle med gennemmusikalsk show med minimalistiske midler.

Thiago Nassif fra Rio de Janeiro kommer med sin helt egen cocktail af Tropicália, 80’er-elektro, samba, ja endda rockabilly-elementer i sin farverige trolley. På scenen i Dexter, det traditionsrige jazzspillested i Odense, tropper Thiago op på guitar og en synthmager og percussionist ved sin side.

Thiago viser os hurtigt, at brasiliansk musik fra især de fattige favelaer i Rio de Janeiro ikke er, hvad vi troede, det var. Musikken kaldes for Funk Carioca og er en særlig blanding af rå, primitiv 80'er-elektro, no wave og samba-funk, der tryllebinder med sin forening af bit-støj og underlivsvridende rytmer. På papiret burde de ikke være forenelige størrelser, men Thiago og hans kumpaner laver en kollage af alle delene og får det til at swinge uimodståeligt.

Thiago begår sig i mange kunstneriske miljøer, som han hiver sin musik med ind i. Han har arbejdet med installationskunst, med arkitektur, med skulptører og kunstmalere, med andre ord så er intet helligt, eller rettere, alle kunstgrene er hellige for Thiago og skal udforskes. Denne ekspansive aktivitet ser vi også live, hvor Thiagos optræden er langt mere end en standard svingom med instrumentet på en firkantet scene. Thiago gestikulerer teatralsk som en anden David Byrne under Talking Heads’ storhedstid og når både ud til publikum på bagerste række, så vel som han fremstår familiær tæt med sine musikere. Særligt kemien mellem Thiago og Belle, som hun hedder, på synth er stærkt afsmittende og rørende.

Live formår Thiago-trekløveren at få et helt orkester ud af deres minimalistiske setup. Belle tager sig af elektro-beatet, hvid støj og backing vokal og Thiagos percussionist kan tilsyneladende alt på congas og en trommepad uden at fortrække en mine eller få sved på panden, magisk. Thiago selv fremtryller figurer ud af sin guitar, som kommer alle steder fra og går alle steder hen. Thiagos veje er helt åbne.

Thiago Nassifs musik er tryllekunst. Ud af tilsyneladende ingenting strikker han lydsammenhænge, som kun vokser og vokser og får deres eget liv for ørerne af os. Netop som man tror, man kender genregrænserne, kommer der en kunstner som Thiago Nassif, der binder det hele sammen. Det er en taknemmelig oplevelse.

ANNONCE