x

We Make Noise – det omvendte pladeselskab

We Make Noise – det omvendte pladeselskab

Hvad gør man, når man skal udgive sin musik? Skal man gå efter at blive signet på et traditionelt pladeselskab, skal man samarbejde med et indie label eller skal man forsøge at gøre det hele selv? We Make Noise tilbyder nu et andet alternativ.

Som musiker har der aldrig før været større muligheder for at blive hørt både herhjemme og internationalt, men ligeledes er der en stor risiko for, at ens musikalske hjertebarn bliver overset og glemt i den stadigt stigende mænge af tilgængelige sange og artister på et virvar af forskellige platforme. Med deres nystartede musikselskab, We Make Noise, vil stifterne Morten Hundahl og Jesper Skibsby gerne hjælpe kunstnerne med at udvikle og gennemføre den rigtige strategi for at navigere rundt i den jungle, vi i dag kalder musikbranchen.

En model med artisten i midten

Til spørgsmålet om, hvad We Make Noise egentlig er, svarer Jesper Skibsby prompte:

– Jeg kalder det for en hub, eller en platform for artister. Vi har snakket meget om, at det er "det omvendte pladeselskab", hvor vi kan skræddersyede løsninger alt afhængig af, hvad vi i fællesskab med kunstneren finder ud af der er behov for.

Indtil videre har en af de mest brugte løsninger til at få hjælp til at udgive sin musik som kunstner været, at man er blevet signet på et pladeselskab, der stiller et pengebeløb samt distributionsnetværk, PR-folk, marketing, social media manager, produktmanager, A & R, juridisk assistance og bogføring til rådighed. Til gengæld frasiger man nogle af rettighederne til sin musik, og nogle gange er det ligeledes pladeselskabet, der får det sidste ord.

Dette har igennem lang tid været, og er stadig, en velfungerende standardmodel. Men ifølge Morten Hundahl har standarden brug for et alternativ, hvor interesserede kunstnere i højere grad får chancen for selv at tage førertrøjen på:

– Vi signer ikke artisterne – artisterne signer os. Det her er jo et alternativ til de etablerede pladeselskaber derude. Her er der muligheden for at få alle de samme ressourcer, alle de samme muligheder og kompetencer, som et pladeselskab tilbyder, men hvor man selv er med til at bestemme det hele. Man beholder selv al sin kreative frihed og alle sine rettigheder, men får stadig professionel hjælp til at komme frem med sin musik. Til at bryde igennem lydmuren.

Dette betyder samtidig, at det ikke længere er pladeselskabet, der skal have pengene op ad lommen, men musikerne. Med de hårdt tjente penge, man har skrabet sammen som pædagogmedhjælper, bartender eller flaskedreng i Netto, kan man hos We Make Noise få en professionel strategi og magt over de værktøjer, som skal føre den ud i livet – alt efter behov og budget, naturligvis.

Hav en god strategi

Som musiker kan man naturligvis selv hyre folk ind til at uploade ens musik til streaming- og download-tjenester, lave aftaler med pr-bureauer, fotografer og distributører, men heri ligger der netop også en faldgrube. Mændene bag We Make Noise understreger vigtigheden af, at alle involverede parter har en god kommunikation så effekten maksimeres og potentielle muligheder ikke går tabt.

Ifølge Hundahl er der mange flere artister og mange flere udgivelser om året end tidligere, hvilket gør nødvendigheden af en god plan og projektstyring mere essentiel. Noget, der kan mangle, hvis man vil gøre det hele selv:

– Man misser bare en masse nuancer, som et pladeselskab normalt tilbyder en artist. For eksempel bare det, at man har en product manager (en projektkoordinator, red.), som tager dit lille projekt, dit hjertebarn, dit album, din ep eller single og så sørger for, at det bliver skubbet i den rigtige retning i stedet for bare at forenkle hele udgivelsesmodellen til, at det bare er distribution og promotion. Og så kan man ellers klare resten selv.

– Jo flere ting du kobler på, jo flere ting har du, som du selv skal holde styr på. Hos os har man ligesom én kerne, som sørger for at uddelegere det hele og holde styr på timeline, deadlines og produktet som helhed, tilføjer Jesper Skibsby.

Gennemsigtighed er vigtig

Både Hundahl og Skibsby har tidligere haft deres arbejdsgang på pladeselskaber og arbejder stadig som henholdsvis booker og manager, med artister på kontrakt hos andre labels. – Vi har selv artister på majors og vi har selv også til dels oplevet problematikker og ting, som man måske synes kunne være bedre, fortæller Skibsby med reference til en manglende fokus på at dele og gøre information tilgængelig for de involverede i udgivelsen af musik. Hundahl fortsætter:

– Der sidder rigtig mange dygtige folk på de her pladeselskaber, som gør et rigtig godt stykke arbejde, men noget der virkelig mangler derude i dag, det er den der med at føle som artist, at man kan få lov til at være med i hele processen, at man kan få en indsigt i processen. Det er en af de ting vi virkeligt prøver at komme til at gøre alt hvad vi kan for – det er at skabe gennemsigtighed. Det betyder, at man som artist kan få svar på de spørgsmål man har. Det betyder, at man kan få et indblik i processen. Altså, at man kan finde ud af, hvad der er blevet lavet af promotion-arbejde, hvad der er af feedback, hvordan salgstallene ser ud osv.

– Ja, og at det kommer automatisk. Når vi for eksempel har lavet en promotion-kampagne, sendt ud til en masse medier, blogs og radiostationer, så har vi skrevet en liste over hvem der har fået det, hvem der har modtaget det, hvem vi har fulgt op på og hvad feedbacken har været. Så får artisten eller manageren den (information, red.), så de kan se helt specifikt, hvad er der blevet gjort. Og det er jo noget som ikke umiddelbart sker ved et konventionelt pladeselskab eller majors. Jeg kan i hvert fald sige, at det ikke er noget jeg har oplevet, at den information kommer af sig selv. Man kan tværtimod nærmest føle sig som en belastning, når man spørger om den, konkluderer Skibsby med et bredt smil på læben.

– Det er i hvert fald noget, som kan være lidt trægt at få fat i. Men vi har egentlig et indtryk af, at det er ret relevant for bookere, managere og artister selv at vide, hvem spiller musikken, hvilke stationer, hvem er der blevet sendt ud til, hvor er der interesse osv.? For det er jo noget, du kan formidle videre ud i dit netværk. Det er noget du som artist kan bruge, supplerer Hundahl.

At holde alle parter løbende opdaterede omkring musikkens udgivelsesproces er således ét af omdrejningspunkterne hos We Make Noise. I kraft af, at det nuværende klientel består hovedsagligt af nyere kunstnere på musikscenen, bringer den transparente tilgang også andet med sig:

– Jeg vil også sige, at det er en læringsproces. En artist som har sin første udgivelse, ved måske ikke lige nødvendigvis så meget om det hele. Men det gør jo ikke interessen mindre. Man vil jo nok stadigvæk gerne vide, hvad der er blevet gjort for ens udgivelse, pointerer Jesper Skibsby.

Fra We Make Noise-kontoret på Østerbro er der også konsensus om, at en flittig deling af information er essentiel i forhold til at kunne ændre, omstrukturere og optimere en given strategi.

Hastværk er lastværk

Jesper og Morten har igennem deres virke i musikindustrien mødt mange kunstnere, der gerne vil have deres musik ud hurtigt, og helst om fjorten dage eller tre uger. Hundahl mener dog, at der er fornuft i at træde lidt på bremsen:

– Det er jo ikke fordi de tekniske muligheder ikke er der, men det er sjældent det, der skaber resultater. Derimod bør man sætte sig ned, og sige, som med alt muligt andet i den her verden, "vi skal lægge en god plan".

Når der er blevet drukket en tår kaffe med ivrige artister, er beskeden derfor ofte:

– Det kan godt være, at det er fedt at få musikken ud nu, men nu har I brugt et eller flere år i studiet, I har virkelig kastet tid, kærlighed og jeres hårdt tjente penge i det – hvorfor skal det så bare hurtigt jappes ud og forsvinde ud i intetheden af et eller andet Spotify-bibliotek med 30 millioner udgivelser? Hvorfor ikke hellere sige: nu er der brugt så meget tid og kærlighed på det, så lad os lige give det et halvt år, lad os lige lave en strategi for, hvordan vi gør det her ordentligt, opfordrer Morten Hundahl.

Store ambitioner, men ét skridt ad gangen

Som iværksættere i en hårdtprøvet musikbranche er de to grundlæggere af artist & label service-foretagenet også klare over, at succes ikke er en selvfølge, selvom passionen for musikken er i højsædet.

– Vi er opmærksomme på, at vi har et vist ansvar overfor disse artister, som lægger deres hårdt tjente penge eller støttekroner hos os. Altså, vi anerkender, at det er en lille branche i Danmark, hvis vi tager det isoleret set. Vi skal jo ikke fucke ret mange gang op, hvor forventningerne overhovedet ikke stemmer overens med det, det ender ud med, før vi ikke lever så lang tid. Der er det jo en rimelig hård og konsekvent branche, understreger Skibsby inden Hundahl tager over og slår fast, at kunstneren og den gode musik altid vil være det vigtigste i deres arbejde:

– Uden musikken, uden artisterne, så er der ikke rigtig noget. Så er der ikke noget traditionelt pladeselskab, så er der ikke noget moderne pladeselskab i form af We Make Noise. I sidste ende så peger pilen tilbage til, at der skal være nogle glade artister. Der skal skabes noget god musik. Der skal være nogle gode relationer mellem det band eller den person, som skaber musikken og dem, der bagefter skal ud og arbejde med den her musik. Og det er bare dét, vi gerne vil skabe.

De indrømmer dog, at når computerne på kontoret er slukkede efter en lang arbejdsdag, drømmer både Morten Hundahl og Jesper Skibsby om at kunne etablere sig som en attraktiv løsning for både mindre, men også større, etablerede artister og på sigt at kunne tilbyde denne model til resten af verden.

I skrivende stund er We Make Noise signet af dub step artisten Black Daniels, rapperne Alvarado og Alfen og islandske Fura.

Information om Morten og Jesper (kort)

Jesper Skibsby 

Managing Director / Co-founder 

RE:A:CH, Product Management / Artist Management  

Fandango Music, Artist Management / Founder  

Zoo Production, Artist Management / Tour Management

Morten Hundahl 

Artist & Label Relations / Co-founder 

Swing Baby Agency, Booking / Artist Management /

Black Pelican Entertainment, Product Management 

3 Music (Hi3G), Store Front Manager 

Upfront Music, Booking / Artist Management 

3 gode råd

1)

Lav musik, du synes er pisse fedt. Det er musikken, det handler om. Den største fejl, jeg får øje på derude er, folk, der inden de har musikken i skabet, begynder at lave musikvideoer, få taget pressefotos og laver planer om, hvordan bandet kan profilere sig uden for Danmark. Lad værre med at tænke i pr-strategi, inden du overhovedet har fået lavet fem fede numre.

2)

Få styr på din visuelle profil og din live-optræden. Det er vigtigt, at man gør sig nogle tanker om sit visuelle udtryk i samspil med, at man som artist skal være dygtig på en scene.

3)

Få professionel hjælp på det rigtige tidspunkt. Få dig et fedt hold, der kan hjælpe dig med, at folk kommer til at høre den musik du har lavet. Få nogle engagerede og dygtige folk omkring dig.

 

Black Daniels fortæller om samarbejdet: 

Hvorfor har du signet We Make Noise? 

– For at have et hold af super dygtige og passionerede mennesker jeg kan sparre med, uden at skulle give afkald på min frihed eller gå på kompromis med min kunst.  

Hvad har effekten været indtil videre? 

– Vi er faktisk først lige begyndt, så det hele er meget nyt, men indtil videre har der været en mega god energi og samarbejdet har fungeret. De har blandt andet fået arrangeret et interview med P3 i Sverige, og lavet larm på diverse blogs i Litauen, Bulgarien og Østrig og har hul igennem til mange flere.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA