Søren Huss vil vække vores politiske årvågenhed i nyt teaterstykke

Søren Huss vil vække vores politiske årvågenhed i nyt teaterstykke

Teaterstykket ”Bertolt Brechts Svendborgdigte” viser digteren Bertolt Brechts relevans for nutidens politiske situation. Den tyske digter og politiske flygtning sad i asyl i Svendborg i 1933-1939. Her skrev han digtsamlingen ”Svendborgdigte”. Nu er digtene blevet til et teaterstykke. Musikken til forestillingen står Saybia-forsanger Søren Huss for, og GAFFA har i den forbindelse talt med musikeren.

Hvad er dit forhold til Brechts digte?

– Jeg havde ikke noget kendskab til Brecht, før jeg gik i gang med projektet. Det har været nyt land for mig, men nu jeg har haft store dele af digtsamlingen igennem systemet og kroppen, er jeg blevet meget stor fan af Brecht og hans måde at skrive på.

Du plejer selv at skrive dine tekster, men her har du fortolket og lavet musik til noget, som en anden allerede har skrevet. Hvordan har det været?

– Det har været en udfordring. Også fordi mange af teksterne er prosa. Der er ikke nogle versefødder. Jeg har måtte klø mig grundigt i håret og opfinde et musikalsk sprog til det.

Hvordan har det været at dykke ned i Brechts univers?

– Det har været en spændende proces. Noget af det, der tænder mig, er relevansen. Det er ord, der blev skrevet for 75 år siden, men går ind og sætter ord på de følelser og bekymringer, jeg har, når jeg ser på den politiske situation omkring os.

Brecht var flygtning. Kan hans digte relateres til den flygtningestrøm, som vi ser i Europa i dag?

– Ja, absolut. Der er digte med i forestillingen, som netop tager flygtninge i forsvar. Man må jo sige, at det at have en af verdens bedste dramatikere til at beskrive sin egen position som flygtning, er ret effektivt. Alle de tanker omkring det, det beskriver han meget poetisk og fint.

Hvorfor valgte du til bo i Brechts hus i Svendborg, mens du skrev musikken?

– Jeg tænkte, det var et godt sted at starte den musikalske skriveproces. Jeg satte mig ind på hans kontor, hvor jeg ved, han har siddet og kigget ud over det sydfynske øhav. Jeg sad og blev rørt. Ikke over min egen sang eller selvfedme, men over ordene og dybden af dem. Det var en stor oplevelse at gå rundt i huset.

I forestillingen skal du også synge på tysk. Hvordan er det?

– Jeg elsker det tyske sprog. Det har jeg altid gjort. Jeg sad og så tegnefilm på tysk, da jeg var seks år. Der er flere sange på tysk. Forestillingen leger med hele konceptet i, at han var her i seks år, men ikke lærte et eneste ord dansk. Så hele pointen med, at der er to sprog, og der er en sprogbarriere, den leger vi med i forestillingen.

Hvordan er det at skifte rockscenen ud med teaterets bonede gulve?

– Det har været afsindigt inspirerende. Jeg har spillet rockmusik i mange år og spillet på mange scener i Danmark og udlandet. Jeg havde brug for at stå på en ny slags scene og lære noget nyt. Det har været lidt specielt at spille skuespil igen. Jeg gjorde det, da jeg var ung og en lille smule, da jeg lavede musik til Shakespeare på Odense Teater. Men her er jeg en del af en lille trio, som skal på rejse sammen i digtene.

Hvad kan vi forvente af forestillingen?

– Vi håber på, at folk går derfra med en lyst til at gøre mere. Tage flere aktive valg og være mere årvågen i forhold til det, der foregår ude i verden. Hvis vi kunne vække det i dem, der kommer og ser forestillingen, så tror jeg, vi kan kalde den for en succes.

Så det er et politisk stykke?

– Brecht var ekstremt politisk. Jeg ved ikke, om stykket er politisk, men der ligger et opråb i det. Men han moraliserer ikke. Det er et af Brechts kendetegn. Han stiller bare spørgsmålene. Og det er jo det, som kunst i virkeligheden gør bedst.

Forestillingen har premiere i aften og spiller på Baggårdteateret i Svendborg fra den 17. november til den 2. december. Efterfølgende tager forestillingen på en mini-turné:

Mungo Park, Kolding – den 28.-29. november + den 12. december

Odense Teater, Odense – den 3.-5. december

Teater Grob, København – den 6.-10. december

Bastionen, Nyborg – den 13. december

Se teaseren for teaterstykket herunder:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA