Reportage: Tønder Festival 2018 dag 1

Reportage: Tønder Festival 2018 dag 1

Den traditionsrige folk og country festival lagde torsdag stærkt ud med både store og mindre danske og internationale navne som The Mavericks, Lukas Graham, Michael Falch, Colter Wall, Oysterband, Tami Neilson og Kellermensch på dagsordenen. 
 
Og selvom meget ved den snart fem årtier gamle festival stadig ligner sig selv, var der alligevel sket en del nyt. På campingområdet var der sket store forandringer. Nye veje og campingregler, flere bade og bedre toiletter. Omkring campinghøkeren og campingscenen, hvor der både før og under festivalen er livemusik, var det blevet etableret et nyt, hyggeligt område med små boder, der solgte lokale produkter og gummistøvler til dem, der havde fået våde fødder af de kraftige regnsskyl, som også ramte festivalen i løbet dagen og aftenen. Alt sammen ændringer, som publikum havde taget så godt imod, at festivalen for første gang kunne melde udsolgt af partoutarmbånd, siden de blev indført i 2012.
 
Rørt Lukas Graham 
Mens campingfaciliteterne fylder meget hos især det modne publikum, er det dog stadig musikken, der har førsteprioritet på Tønder. Og vel at mærke den håndlavede af slagsen, som er festivalens varemærke. 
 
Der var dog også plads til andet end banjoer og violiner i torsdagens program. Det var nærmest umuligt at presse sig gennem mængden, så proppet var der foran Open Air-scenen, da Tønder-darling Lukas Graham indtog scenen og et publikum, der var blevet varmet godt og grundigt op af nogle af dagens øvrige musikalske højdepunkter, Tami Neilson, Oysterband og Michael Falch, som alle leverede det ene koncertbrag efter det andet. 
 
“Jeg er så glad for at være tilbage her i Tønder. Og jeg er virkelig taknemmelig for, at jeg nåede at spille hernede bare en enkelt gang, mens min far stadig var i live”, fortalte frontmand Lukas Forchammer efter en rørende version af sangen “You’re Not There”, som handler om tabet af hans far, som han gennem sin opvækst ofte besøgte festivalen sammen med. Det udløste naturligvis en stærk reaktion hos publikum, der også sang lystigt med, når de mange hits rullede ud over scenenkanten. 
 
Asfaltbal Tarantino-style
Et kæmpemæssigt mexicansk inspireret sugar skull dødningehoved, dekoreret med snirklede mønstre og guitarer i øjnene, prydede bagtæppet, da Miami-legenderne The Mavericks ud på aftenen erobrede Open Air-scenen. Knapt havde de slået tonen an til første nummer før publikum brød ud i spontant asfaltbal og man fik følelsen af at befinde sig midt i et Quentin Tarantino soundtrack – minus de blodtørstige mexicanske vampyrer. En feststemning, der kun voksede i takt med mariachi-trompeterne, der nærmest blæste alle omkuld – ikke blot under de festlige numre som ørehængeren “Dance The Night Away”, men også de mere følelsesladede numre som Roy Orbisons “Blue Bayou” og Neil Youngs “Harvest Moon”. 
 
Kælderkold rock overraskede
Et af årets store musikalske overraskelser var bookingen af næsten lokale Kellermensch, der på fineste vis slog (hårdt) fast, at rocken også har sin berettigelse på en festival med speciale i folkemusik. 
 
Resultatet var et stopfyldt Telt 1 og en stemning blandt publikum, der mindede vældig meget om nogle af de mere eksperimenterende og vilde folk-koncerter, festivalen diskede op med i halvfemserne.
I Telt 2 kunne man søge ly for regnen i selskab med altid pletfri, men måske, på trods af navnet, også lidt for pæne Sam Outlaw, som gav en næsten intim koncert for de fremmødte, der var mere til country en kælderkold rock.
 
Aftenen sluttede af i Bolero, spejlteltet i festivalens country-dedikerede Outlaw Village område. Her leverede canadiske The Dead South en svedig omgang banjofræs tilsat en god portion sort humor. Perfekt afslutning på en veloverstået første festivaldag. 
 
Tønder Festival finder sted 23.-26. august. Læs mere om festivalen på www.tf.dk

Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA