x

KOMMENTAR: Je suis Rødovre Centrum

KOMMENTAR: Je suis Rødovre Centrum

Her forleden kom Rødovre Centrum pludselig i vælten. På den mest 2019-agtige måde, et dansk shoppingcenter nogensinde er kommet i vælten på.

I anledning af vinterferien havde centerets marketingsafdeling besluttet at udstille en række voksfigurer af berømtheder, for at lette de vinterferieramte familiers udflugt en smule. Hvilket er superduper. Idéen blev dog mødt med en del kritik, da en af figurerne forestillede Michael Jackson, som nok engang anklages for pædofile overgreb i den nye dokumentar Leaving Neverland. Kritikken, der udfoldede sig på de sociale medier, fik Rødovre Centrum til at fjerne figuren i en fart, og erstatte den med en ny figur af Brad Pitt.

Folket havde talt og Rødovre Centrums marketingsafdeling lyttede. Dagen efter omstødte de så den beslutning. Samtlige danske medier, inklusiv os selv, og en god sjat udenlandske som Washington Post, ABC News og The Independent havde bragt historien om den fjernede MJ-figur og det skabte furore!

Internetpolitiet var decideret forargede over, hvordan Rødovre Centrum kunne tillade sig at bukke under for gruppepresset, og på den måde lade sig kue og påvirke af en simpel SoMe-shitstorm. Det fik Rødovre Centrum til at vende på en tallerken. Den følgende onsdag fra klokken 10.00 var det igen muligt at støde på The King of Pop på den såkaldte ”Festplads” i bemeldte shoppingcenter. Til stor jubel for mange SoMe-krigere og til slem skuffelse for andre.

Ovenstående er en sød, lille fortælling om, at vi befinder os midt i en eller anden orkans øje. En ret udefinerbar medieorkan, hvor Rødovre Centrum er inkarnationen af alle forvirrede kulturelskere, der findes derude lige nu – og nu siger jeg lige noget hurtigt. Jeg sympatiserer fandeme med Rødovre Centrum.

For det er virkelig ikke let at navigere i vores pt. tumultariske onlinevirkelighed af beskyldninger, domsafsigelser, omstødte domsafsigelser, anklager og rygter, der alle kommer for retten i den mest indflydelsesrige og farlige domstol af alle: Folkets domstol.

Det betyder ikke nødvendigvis at folkene, der arbejder i Rødovre Centrums marketingsafdeling er uden rygrad eller ude af stand til at tage en voksen beslutning og holde fast i den. Det er en indikation på, at vi vitterligt bevæger os rundt i en danger zone af beslutninger, der kan have afgørende konsekvenser for egen og andres fremtid.

Og hvem vil vi egentlig gerne være? Vil vi være dem, der med god samvittighed kan og vil adskille kunsten fra kunstneren? Eller dem, der tager kollektivt hensyn til eventuelle ofre, og derved sender et signal om, at bestemte former for opførsel ikke accepteres, og derfor ikke udstilles til på ”Festpladsen”? Og er vi idioter, fordi vi tænker os om en ekstra gang?

I kølvandet på #metoo er debat og stillingtagen blevet en del af vores hverdag, og den udvikling er overvejende positiv, hvis man spørger mig. Det er fantastisk, at der endelig er kommet fokus på, hvad der kan defineres som acceptabel opførsel, og hvad der i den grad ikke kan accepteres. Også selvom vi ikke kan blive enige. Når det så er sagt, så afføder det også nye problemstillinger, eller udfordringer om man vil, som vi er nødt til at forholde os til. Eksempelvis adskillelse af kunstneren fra kunsten.

En lang række, især mandlige, kunstnere er den senere tid blevet stillet til ansvar for deres opførsel, og er derved også blevet tvivlsomme kulturarvtagere, som mange kulturinstanser, men også menige mennesker, ikke vil røre med en ildtang.

Men hvor går grænsen? Betyder det, at vi skal negligere tidligere bedrifter, og er det overhovedet muligt? Hvornår er en artist legendarisk nok til, at værdien af produktet overskygger det faktum, at vedkommende er på moralsk vildspor?

I sagen MJ vs. The People er man i hvert fald nødt til at fremhæve én vigtigt detalje. Manden er aldrig nogensinde blevet dømt for pædofili. Hvad de nye anklager fører til vides endnu ikke, og selvom spekulationerne tydeligvis stadig florerer livligt, så er tidligere anklager er altså blevet vasket bort af pure frikendelser.

Netop derfor er det acceptabelt, at Rødovre Centrum holder fast i at inkludere Michael Jackson i deres vinderferieudstilling. At de måtte ud på en lille detour for at nå den konklusion viser bare, at spørgsmålet om hvorvidt man kan adskille menneskelige bedrifter fra kulturelle præstationer, er en vanvittig kompleks størrelse. Og det er uden tvivl en udfordring, som vi hyppigere vil blive konfronteret med i fremtiden.

Jeg har ikke et entydigt svar på, hvordan vi skal forholde os i sådanne situationer. Det tror jeg i virkeligheden ikke, at der er nogle der har. Med sund fornuft, og evnen til at lytte til begge sider af en sag, tror jeg dog, vi kommer længst. Også selvom vi kommer til at ligne idioter, hvis vi tænker os om en ekstra gang og skifter mening.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA