Goss: I knudepunktet mellem den fysiske og digitale verden

Goss: I knudepunktet mellem den fysiske og digitale verden

– Det er jo slang for "gossip", fortæller en eftertænksom Mads Damsgaard, da jeg ønsker at høre meningen bag det konsekvente kunstnernavn. Han uddyber i samme åndedrag og deler her en personlig anekdote, hvor et besøg på et loppemarked i L.A. brød hans skriveblokade og endegyldigt fusionerede Mads med Goss:

– Der var en, der solgte tonsvis af gamle billeder. Så fik jeg den idé, at jeg skulle vælge fem billeder, der passede sammen og skrive en ep med et nummer ud fra hvert billede. Og så var der den her ene sang, som jeg virkelig godt kunne lide, men jeg vidste ikke, hvad den skulle hedde. Og billedet ud fra sangen var et billede af en alkoholiker eller stofmisbruger, som stod ude i et køkken og så træt ud - jeg forestillede mig, at manden hed Goss. Og så kaldte jeg sangen det, hvorefter jeg blev knyttet til den ordlyd, og så kom projektet til at hedde Goss, men sangen blev aldrig udgivet.

Kærlighedens digitale filter
To år efter besøget på loppemarkedet kom ep’en Healthcare op til overfladen, og i november 2018 udgav Goss efterfølgeren, som fik navnet Homeland Security – en titel, der blandt andet kommer fra en personlig forestilling om kærlighed:

– Når det kommer til kærlighed, skal man være en grænsevagt i forhold til sig selv og kærligheden. Kærlighed er for mig en meget intens ting, der betyder rigtig meget. Det kan være ret voldsomt og kan på en eller anden måde opsluge én fuldstændigt. Og der er det vigtigt, at man på en eller anden måde er en grænsevagt, hvor man passer på sig selv og hinanden.

Når kæresten Karen Marie Ørsted (bedre kendt som MØ) ofte befinder sig på den anden side af Atlanten, har Mads med Homeland Security fundet ind til den produktive facet af et langdistanceforhold. Ep’en er en refleksion over et forhold, der grundet distancen må nøjes med at blive konserveret i digitalt format.

– Den sang, jeg synes er bedst på ep’en, er ”There’s Just So Much a Heart Can Take”. Der er en særlig energi i den. Den er rigtig meget mig lige nu; det der med at være i et forhold, hvor man nogle gange skal bevare kærligheden gennem den digitale verden. Kærlighed skal på den måde leve og opretholdes gennem dette digitale filter. Når man er væk fra en kæreste eller en, man elsker over lange perioder, ved hjernen godt, at personen er væk og kommer igen, mens kroppen ikke rigtigt forstår det, fordi man kun ser hinanden gennem en skærm, gennem nogle ord i en mail eller hører stemmen i telefonen. Det kan godt være svært for kroppen at forstå, når den har brug for at holde om, være tæt på og mærke den person fysisk. Det er det, sangen er udsprunget fra, og som er et stort tema gennem ep’en. Det er rigtig dejligt at kunne skrive kærlighedssange, der egentlig er ret melankolske, men hvor man ikke betaler prisen for en breakup-sang. Det er lidt som om, at man bliver lagt i et kreativt drop, hvor jeg kan finde ind til en følelse af savn uden at betale den ultimative pris.

Den digitale verden er ligeledes et gennemtrængende element på Homeland Security, ikke kun tekstmæssigt, men også ved ep’ens visuelle udformning, hvor Goss i skrivende stund har udgivet musikvideoer til singlerne ”These Days. I Don’t Know” og ”Fever Ray”.

– Teksterne er bundet rigtig meget til mit syn på den digitale verden, og så er det også spændende at arbejde med det på den visuelle front; det her grænseland mellem, hvem vi er i den rigtige verden, og hvem vi er i den digitale verden, og hvad det gør ved vores forhold til andre mennesker og til os selv.

Balancen mellem fortid og nutid
Med en fortid i en elektrorock-duo, der fra 2009 til 2015 kørte i højeste gear, har Mads genopfundet sig selv med Goss i et mere roligt r&b-udtryk.

– Jeg er nok inde i en rolig periode i mit liv. Homeland Security reflekterer rigtig meget, hvem jeg har været i det sidste lange stykke tid. Jeg kunne ikke blive ved med at være den person, som jeg var i Reptile Youth. Det ville være for hårdt i længden, og det var ikke den person, jeg havde lyst til at brænde mig selv fast i. Med den energi, vi havde, tænker folk jo Reptile Youth som noget meget vildt og løssluppent. Og sådan var jeg også - bare ikke hele tiden. Så jeg ville gerne vise og åbne op for en anden side af, hvem jeg er, så jeg ikke bare sidder fast i en eller anden del af mig selv.

Med Goss har jeg skullet lære at slippe mig selv fri på en anden måde, som nødvendigvis ikke behøver at være, at jeg flyver rundt, danser helt vildt og crowdsurfer. Jeg slipper i stedet mig selv fri på nogle andre parametre, hvor jeg stadig er 100 procent til stede, men ikke er bange for at være mere følsom og ærlig på scenen, og hvor der er plads til, at min stemme i højere grad kan kommunikere. Det er mest af alt et spændende sted at udforske, og jeg skal også finde mig selv i det og finde en god balance mellem den gamle Mads og den nye Mads, ikke kun i musikken, men også på scenen. Det er vildt rart at udforske til en afveksling.

Hvem? Mads Damsgaard Kristiansen har en fortid som frontmand i dance-punk-duoen Reptile Youth. Han har nu genopfundet sig selv som Goss i mere tilbagelænet r&b og har også skrevet sange for blandt andre Barselona, MØ og engelske Sohn.

Hvad? Goss udgav sin debut-ep Healthcare i 2017 og fulgte i november 2018 op med Homeland Security.

– Jeg ville rigtig gerne finde et navn til den næste ep, som passede sammen med den første. Jeg synes, det er spændende at tage nogle ord, der er så politisk ladede og bruge dem på en ep, der er meget kærlighedsorienteret, fortæller han.

Hvor? Mads er født og opvokset i den fynske by Hundstrup, uden for Svendborg, men bor nu i København. Gennem maj var han på Europaturné som support for Sohn og har i løbet af året spillet solo på diverse festivaler rundt om i Europa.

Se Goss fremføre "These Days. I Don't Know":


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA