Boganmeldelse: By af Jazz

• På scenen i Montmartre sammen med Sonny Rollins i 1979,
• på scenen på Christiansborg Slotsplads sammen med Gilberto Gil i 1985,
• på scenen i Kongens Have sammen med Lee Konitz i 1988,
• på værelset på Hotel Kong Arthur sammen med Paquito D’Rivera i 1995,
• på Plænen i Tivoli sammen med Tony Bennett i 2000 og
• på scenen i Operaen sammen med Michel Camilo og Tomatito i 2006.

… for blot at nævne nogle få locations, nogle få navne. Man bliver suget tilbage og er sammen med en lang række koryfæer på en lang række scener i byen, som – med digteren Ursula Andkjær Olsens ord – kan ”male mand og mus og synke perler på rad.”

Alle de – for størstedelens vedkommende – fremragende fotos er taget af Gorm Valentin og Jan Persson. Danmarks to ubestridt største koncertfotografer, som begge har fulgt og fotograferet festivalens aktører igennem tre årtier – uafhængigt af hinanden, men med et ensartet engagement, en ensartet vedholdenhed, et ensartet blik for framing og storytelling.

Efter Christian Munch-Hansens prisværdigt let-læselige, ligefremme og oplysende historiske gennemgang af festivalens udvikling fra ingenting til mega-event støder man ind i det første af de mange fotos, og straks er man suget tilbage i tiden og fast til bogen. Der – på side 47 – er man nemlig med ét bag scenen i Tivolis Koncertsal, sammen med ingen ringere end Oscar Peterson og Count Basie – anno 1979. Den ene ulasteligt klædt i hvidt jakkesæt og hvide hyttesko, med et hvidt håndklæde om nakken – benene over kors, henslængt over udstyrskasser på hjul. Den anden klædt i spraglet skjorte, mørke bukser, mørke sko – siddende med spredte ben på en kontorstol på hjul. Begge er trinde (for ikke at sige tykke). Begge er øjensynligt søvndrukne. Mærket af et levet liv. Men tænker man ind, hvad for eksempel de to præsterede i deres liv, får billedet nye dimensioner: En iboende kontrast mellem den tilsyneladende kropstyngde og -ro på den ene side og det reelle udfoldelsespotentiale og letheden på den anden side. Dén iboende kontrast – kombineret med alle de andre kvaliteter, der udgår fra fotografierne – udgør den sum af magnetisme, som suger læseren ind i bogen.

Når man har været den igennem nogle gange, vender man tilbage, bladrer, opholder sig (i 1979, 1985, 2003), bladrer igen og igen. Og sidder tilbage med en følelse af næsten selv at have været der igennem alle 30 år – sammen med nogle af de store internationale jazznavne (og nogle af de lidt mindre danske) – på en uprætentiøs festival.

Også enkelte af teksterne har en karakter, som gør, at man kan vende tilbage – igen og igen. Henrik Wolsgaard-Iversens og Ib Skovgaards tekster på den ene side og Suzanne Brøggers tekst på den anden har den journalistisk/historiske – henholdsvis litterære kvalitet – som gør dem læseværdige – igen og igen.

Som en kontrast til disse tekster står Christian Munch-Hansens interviews med Cæcilie Norby, Jan Kaspersen, Kresten Osgood og – især – de to fotografer Gorm Valentin og Jan Persson. Disse interview fremstår alt for ufarlige og overfladiske – set i forhold til resten. Men pyt! Hovedpointen er, at By af Jazz er en dybt fascinerende fotobog, som vil være lige så interessant om fem og ti år som nu.

Happy Birthday to you!

By af Jazz – Copenhagen Jazz Festival i 30 år
Redaktion: Christian Munch-Hansen