x

John Smith til GAFFA Talk: ”Når du har fået knust dit hjerte første gang, kan du skrive en sang”

John Smith til GAFFA Talk: ”Når du har fået knust dit hjerte første gang, kan du skrive en sang”

På Tønder Festival har GAFFA været vært for fire såkaldte GAFFA Talks, hvor skribenter fra magasinet interviewer fire kunstnere fra årets program foran publikum, som også har mulighed for at stille spørgsmål. Det hele er sket på den intime scene i Pumpehuset på festivalområdet.

Den første GAFFA Talk fandt sted tidligt torsdag eftermiddag med Folkeklubben, og kort efter fortsatte vi med den irske, canadisk Irish Mythen. Fredag stod Jonah Blacksmith på programmet, og fjerde og sidste navn var den engelske sanger, sangskriver og guitarist John Smith, der allerede har givet to koncerter på årets festival, torsdag i Bolero-teltet og fredag i Pumpehuset, inden han slutter søndag aften til den store John Prine-hyldestkoncert.

I samtalen med GAFFAs Lisa Reschefski fortalte John Smith om, hvordan han var vokset op i et hjem i Devon i det sydlige England med en guitarspillende far med en stor pladesamling med både klassisk, pop, rock, country, blues og meget mere. Den unge John var hurtigt blevet interesseret i at spille musik og var begyndt med at spille klaver som femårig, skiftede til trommer som 10-årig og igen til guitar som 12-årig. Han blev straks besat af guitaren og øvede sig seks-syv timer om dagen i de næste mange år. Han begyndte også at skrive sange som teenager, og selvom hans første mange, mange sange var dårlige, var de, da han var i start-20’erne, blevet så gode, at han turde indspille dem på et album. Som han sagde: – Når du har fået knust dit hjerte første gang, kan du skrive en sang.

Smith finansierede sit første album, der blev indspillet på tre dage og kostede 300 pund, ved at have fire-fem jobs på samme tid. Han trykte i første omgang 50 eksemplarer og håndlavede coverne og satte dem til salg ved en koncert, hvor han varmede op for John Martyn. Til hans store overraskelse blev alle 50 cd’er solgt på fem minutter, og det gav Smith blod på tanden til at trykke flere cd’er og få lavet et professionelt cover. På daværende tidspunkt havde han allerede givet hundredevis af koncerter på barer, og han har siden fortsat karrieren som professionel musiker med fem officielle album, talrige turnéer, ofte alene, ligesom han har indspillet med store navne som Joan Baez og Joe Henry og turneret med David Gray. Han varmede på et tidspunkt op for Gray, og fem år senere ringede Gray så til ham og spurgte, om han ville være med i hans liveband. Det blev til to års turné.

På spørgsmålet om, hvorfor John Smith havde valgt at kaste sig over lige præcis folk-genren, når han blev eksponeret for så meget forskellig musik som barn og ung, lød svaret: – I folk-musikken kan man tage store emner og gøre dem meget nærværende. Det kan for eksempel Randy Newman i sin sang ”God Song”, og det kan andre af Smiths forbilleder som Nick Drake, Bert Jansch og Richard Thompson.

Modsat mange af sine sangskriverkolleger ønsker Smith ikke at skrive sange, der er for eksplicit politiske. – Når du går til en koncert, er det en slags flugt fra hverdagen, og så skal du ikke blive mindet for meget om hverdagens problemer, sagde han. – Jeg vil ikke fremmedgøre publikum, hvis de ikke er enige med mig.

Smith har dog skrevet sangen ”Far Too Good” inspireret af hans tanker om Brexit-afstemningen, hvis resultat skuffede ham meget, men han vil alligevel se positivt på fremtiden, og det afspejler sangen. ”Far Too Good” var et af de fire numre, som Smith nåede at spille – det var der tid til i de 60 minutters talk.

GAFFA Talks på Tønder er forbi for i år. Det var første gang, GAFFA afholdt talks på festivalen, og om det skal gentage sig næste år, vides endnu ikke, men vi synes i hvert fald selv i al beskedenhed, det er gået meget godt. Tusind tak til kunstnerne, der stillede op, og tusind tak til alle, der mødte op, lyttede og stillede begavede spørgsmål.

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA