x

MÅNEDENS SPILLESTED: Musikhuset Posten – Musikaktivismen som fundament

MÅNEDENS SPILLESTED: Musikhuset Posten – Musikaktivismen som fundament

I et gammelt pakkeposthus, bygget i 1916 ved Odense Banegård, begynder et mindre, men dog progressivt spillested at blomstre i november 1984. Det starter med nogle øvelokaler og en amatørscene, og allerede i 1985 kan Odenses nye spillested Posten slå dørene op for den første koncert. Det er frivillige – eller aktivister, som de kalder sig – der får Posten til at køre rundt, men som spillestedet udvikler sig og får ikke bare lokale, men også regionale, nationale og senere internationale navne på programmet, kommer flere i job. I dag har spillestedet 13 fastansatte, men det er stadig de frivillige aktivister, der kendertegner Postens kerne-DNA.

– Vores aktivister er for eksempel med til at påvirke vores musikprogram, som de altid har mange gode inputs til. Det og deres engagement i deres frivillige arbejde giver dem en slags ejerskab over huset, og det er med til at give den energi, der gør, at både musikere og publikum synes, at her er fedt at være, fortæller spillestedsleder Morten Østlund.

At de frivillige insisterer på at kalde sig for aktivister, er der en særlig historisk grund til, forklarer Morten Østlund.

– I midten af 1980’erne var det mere på mode at bruge ordet "aktivist" i stedet for "frivillig". Ordet "aktivisme" udsprang af noget politisk, men Postens frivillige begyndte at bruge ordet i en mere kulturaktivistisk forstand. For en del år siden forsøgte vi faktisk at gå lidt væk fra det her venstreorienterede ord "aktivisme", men det var der ingen, som var med på. For Postens frivillige handler det nemlig om, at de er med til at aktivere kulturen i Odense, og derfor ville de gerne holde fast ved ordet "aktivist", selvom det at være frivillig på Posten overhovedet ikke har noget med politik at gøre.

Foruden aktivisternes stærke ånd er det især spillestedets fysiske rammer, der gør Posten til noget særligt. Ganske vist har stedet gennemgået en del ombygninger, men hos Morten Østlund er der ingen tvivl om, at den ældre bygning – pakkeposthuset fra 1916 – er med til at skabe stedets unikke stemning.

– Men styrken ligger helt klart også i, at Posten har et meget mangfoldigt program, og det er også med til at trække mange forskellige mennesker igennem, aldersmæssigt som smagsmæssigt, tilføjer han.

Hvert år præsenterer Posten nemlig et bredt udvalg af kunstnere, mainstream som upcoming og inden for både rock-, pop-, hiphop-, jazz-, blues-, singer-songwriter- og verdensmusikgenrerne. Det er dog især navne inden for rock, pop og hiphop, der er efterspurgte på Posten. Navne som Black Rebel Motorcycle Club og Ice Cube, for eksempel. Nogle af de største navne, der har stået på spillestedets scene, har for eksempel været Morrissey og Billy Idol.

– Hvis man kigger på rockgenren, så sker der altid rigtig meget nyt og spændende, fordi genren er så bred, som den er. Vi booker efter, hvad der passer til husets historie og vores profil – og ikke mindst efter, hvad der passer til vores publikum, der ligesom vores aktivister strækker sig over en bred aldersspredning mellem 14 og 70 år, fastslår Morten Østlund.

Musikhuset Posten

Denne måneds spillested udgør sammen med Musikhuset Dexter det regionale spillested på Fyn. Det betyder også, at Posten samarbejder med Kansas City i Odense for at fremme det fynske vækstlag samt Harders i Svendborg og Tobaksgaarden i Assens, hvor sidstnævnte steder har fokus på nichemusik.

Koncerter, du skal se frem til

13-14/12:       Magtens Korridorer

22/12:            Von Dü

11/01:            Grusom / Bersærk                                      

19/01:            MØL / Cabal

25/01:            Cory Henry Trio


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA