x

Reportage: Silkeborg Reggaefestival

Reportage: Silkeborg Reggaefestival

Det kunne dårligt være mere passende, da reggaestjernen Michael Rose sent lørdag aften sang ”Reggae Party in session” foran et yderst veloplagt publikum på årets Silkeborg Reggaefestival. Selv syntes Rose da også, at det havde været en dejlig oplevelse at optræde foran det hovedsageligt danske publikum på en mindre og noget anderledes festival end dem, han normalt gæster.

”It was a very nice experience for me to be able to come to Silkeborg to perform in front of this lovely crowd”, sagde han efter koncerten og var imponeret over det danske backing-band Riddim Force, der på bedste vis havde backet reggae-ikonet op igennem de cirka to timer, koncerten varede. ”My next album is produced by Pharfar and he is great working with”, sagde den karismatiske ex-Black Uhuru-forsanger, der med sine 54 år bemærkelsesværdigt nok stadig er på toppen, hvilket hans to seneste singler ”Shoot Out” og ”Real Jamaican” begge er gode eksempler på.

Dancehall i teltet
Efter Rose fortsatte reggaefesten ud i natten med den kendte entertainer og producer Black Scorpio og hans to faste følgesvende Lord Sassafras og Echo Minott, der skruede tiden tilbage til 1980’ernes old-school dancehall. Festen rundede af lørdag nat med det tyske super-sound system Pow Pow Movement, der er blandt reggaepionererne i den tyske dancehall succes, og som for alvor fik festivalens dancehall telt til at koge over. De danske sound systems RudeStar Hi-Fi, Kali-ma, Firehouse, Universal, Rub’A’Dub og Rootsman Hi-Fi samt det italienske Gramigna sørgede for, at der blev luftet vinyl og givet de nødvendige wheel-outs og pull-ups gennem festivalens fire dage.

Made In Jamaica
Det var tredje år, at arrangørerne bag Silkeborg Reggaefestival havde inviteret til reggaefest i skoven, og i år var programmet større end tidligere, ligesom festivalen var blevet udvidet med flere boder og chill out-områder. Dancehall-teltet var der også sidste år, men ud over at være spillested for såvel danske som udenlandske lyddrenge dannede teltet i år også rammen om en dansk premiere på reggae dokumentarfilmen ”Made In Jamaica” samt tromme- og danse- workshops.

”Made In Jamaica” blev vist i teltet fredag aften, men desværre havde arrangørerne kun fået rettigheder til at vise den en gang, så en del publikummer måtte desværre gå forgæves. Oprindeligt skulle filmen have været vist på Kulturfilm-festivalen i København sidste år, men da det gik i vasken, var det et scoop for arrangørerne af reggaefestivalen i stedet kunne vise filmen. Ud over film var festivalen tillige blevet udvidet med endnu en dag, da man allerede torsdag aften lagde ud med århusianske BliGlad, der på den store scene gav ”lydprøver” på numre fra deres kommende cd.

Mad og musik for alle
Spisemæssigt savnede festivalen heller ikke spændende tilbud. Der var noget for enhver smag lige fra burgere fra Fredes Flyvende Tallerken, der er et af Århus populære spisesteder, over ægte italienske stenovnsbagte pizzaer til vestindiske specialiteter i The Caribbean Corner. Børnene blev underholdt lørdag formiddag ved Tormod & Trolles glade og lærerige børnesange, hvilket efterhånden er blevet en lille tradition i sig selv på reggaefestivalen.

Shaka spiller for ”Gud og hvermand”
Fredag aften var der intet mindre end en musikalsk Danmarkspremiere på programmet, da den legendariske King Of Sound og ditto producer Jah Shaka (billedet) gik på scenen og tryllebandt publikum med sit tre timer lange one man-show, der var et af festivalens absolutte højdepunkter. Forinden var det lykkedes for GAFFAs udsendte medarbejder at få et interview med den sky og sjældent interviewede englænder, der med sine produktioner har været med til at revolutionere dubmusikken og inspireret navne som blandt andet Alpha & Omega, The Disciples, Jah Warrior og Mad Professor.

“My music is for Jah and has always been for Jah. I don’t plan which records I’m going to play or how long I will play. Jah alone decides”, forklarer Jah Shaka, hvis rigtige navn stadig den dag i dag er hemmeligt for offentligheden. Hans rave-lignende dub-performances i London har dannet skole inden for sound system-branchen og har tillige skabt ham et stort navn internationalt.

Det var derfor også overraskende, at Jah Shaka denne fredag aften lagde ud med tre Marley-klassikere. Det varede dog ikke længe, før end hans egne skæve og dubtunge produktioner med navne som Johnny Clarke, Max Romeo, Prince Malachi, Abashanti og Twinkle Brothers fyldte natteluften. Så selvom Shaka kun spiller for Gud, så kunne jeg ved selvsyn konstatere, at også det talstærke publikum lod sig rive med denne fredag aften, hvor der var ren magi i luften.

Er festivalen kommet for at blive?
Arrangørerne var meget positive over det massive fremmøde på årets festival, der viser, at der skam er plads til, at også reggaemusikken kan få sin egen festival i Danmark. Det til trods for at beliggenheden i skoven ved Them udenfor Silkeborg måske ikke trafikalt er den mest tilgængelige af slagsen, men måske er netop det en del af årsagen til festivalens succes. Den landlige beliggenhed uden for al offentlig transport gør, at man føler hensat til et ægte ferieområde, hvilket arrangørerne har gjort sit til at forme med en kunstig sandstrand, beach bar, et fredfyldt og åbent camping område samt en afslappet atmosfære. Dertil kommer, at der stort set ikke er nogen sikkerhedsvagter eller ståltrådshegn på pladsen, hvilket efterhånden er sjældent.

Selv ikke et sidste øjebliksafbud fra Studio One-sangeren Ken Boothe afholdt publikum fra at støtte om op festivalen, der med mere end 700 betalende gæster måske også viser, at det ikke er store navne alene, der skaber en god festival.

– Balancen ligger mellem at skabe et godt miljø og nogle rare omgivelser og så på den anden side forsøge at tilgodese det publikum, der primært kommer for at se de store navne optræde, fortæller arrangør og initiativtager Nick Sangill Mikkelsen, der ikke lægger skjul på, at han hvert år grundigt overvejer, om der atter skal være reggaefestival i skoven.

– Jeg tror på, det er vigtigt at satse på begge lejre, hvis man skal skabe tradition for en reggaefestival i Danmark, fortsætter Nick, og noget tyder på, at man har fundet formularen, så mon ikke der også næste år vil være noget, der hedder Silkeborg Reggaefestival?

 

Læs mere om Silkeborg Reggaefestival


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA